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dc.contributor.authorBouhadiba, Malika
dc.contributor.editorEdiciones Universidad de Valladolid
dc.date.accessioned2016-06-22T16:20:23Z
dc.date.available2016-06-22T16:20:23Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationES: Revista de filología inglesa, 2010, N.31, pags.45-54
dc.identifier.issn0210-9689
dc.identifier.urihttp://uvadoc.uva.es/handle/10324/17383
dc.description.abstractThis paper aims at exploring the ambivalence of Ngugi's cultural discourse in Moving the Centre. The major assumption held in this paper is that Ngugi's Universalist rhetoric is in stark opposition with his nativist discourse, with its Afrocentric undertones. Most of Ngugi's essays betray a cultural essentialism, first evidenced in his Manichean rhetoric. As will be demonstrated, Ngugi ' s collection of essays falls within the range of post-colonial counter hegemonic discourse, and bears the stamp of a strong cultural resistance.Ngugi's ambivalent discourse resides in his advocacy of cultural globalism together with his defence of cultural politics exclusively Pan-African and Third worldist. Another contention held in this paper is that despite the fact that Ngugi preaches cultural dialogue, he does not attempt to promote cross-cultural understanding, since he insists on cultural separatism, between the First and the Third World, and along class lines. Ngugi's multiculturalist agenda, being discriminatory, is henceforth, contradictory with the logic of a Universalist discourse. Cross-cultural understanding can only be promoted through a global dialogical intercultural approach.
dc.description.abstractEste artículo pretende explorar la ambivalencia del discurso cultural de Moving the Centre, de Ngugi. La principal propuesta que mantengo aquí es que la retórica universalista de Ngugi se opone frontalmente al discurso nativista, con su trasfondo afrocéntrico. La mayoría de los ensayos de Ngugi traicionan el esencialismo cultural, que queda manifiesto en su retórica maniquea. Como se pretende demostrar, esta colección de ensayos entra en el ámbito del discurso postcolonial contrahegemónico y lleva el sello de una fuerte resistencia cultural.El discuso ambivalente de Ngugi radica en su defensa del globalismo cultural además de su defensa de la política cultural exclusivamente pan-africana y tercermundista. Otra idea que se sostiene en este artículo es que a pesar de que Ngugi predica a favor del diálogo cultural, no intenta fomentar el entendimiento intercultural, puesto que insiste en la separación cultural entre el Primer y el Tercer Mundo, además de las distinciones de clases. La agenda cultural de Ngugi, además de ser discriminatoria, es, por lo tanto, contradictoria con la lógica de un discurso universalista. El entendimiento intercultural tan solo se puede potenciar con un enfoque intercultural dialógico global.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceES: Revista de filología inglesa
dc.subjectFilología Inglesa
dc.titleNgugi's Ambivalent Cultural Discourse in "Moving the Centre"
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.publicationfirstpage45
dc.identifier.publicationissue31
dc.identifier.publicationlastpage54
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International


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