2024-03-28T10:48:05Zhttp://uvadoc.uva.es/oai/requestoai:uvadoc.uva.es:10324/332952021-06-29T23:07:19Zcom_10324_38col_10324_852
2018-12-05T09:16:04Z
urn:hdl:10324/33295
The Performances of Victorian Morality in Caryl Churchill’s Cloud Nine as a Means for Social Change
González Rodríguez, Icíar
Medina Calzada, Sara
Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras
This undergraduate dissertation examines how Cloud Nine, a play written in 1978 by the
British playwright Caryl Churchill, intends to make its audiences realise how Victorian
morality is still manifested in their reality, so they can get rid of its constraints. Such
realisation is the first step to overcome its influence and it is achieved through the
employment of certain theatrical techniques borrowed from the German playwright Bertolt
Brecht, which alienate the audience from the actions on stage. The play develops in two
different historical contexts, the Victorian period and the nineteen-seventies. Both contexts
are analysed, first, to understand the origins of Victorian morality and how it is reflected in
the first act of the play, and second, to appreciate how such morality is torn apart in the
second act thanks to different contextual influences.
Este trabajo de fin de grado analiza cómo Cloud Nine, obra de teatro escrita en 1978 por la
inglesa Caryl Churchill, intenta que sus audiencias reconozcan las manifestaciones de la
moralidad victoriana en su realidad, para que así puedan liberarse de las limitaciones que
esta les impone. Reconocerlas es el primer paso para superar su influencia; esto se consigue
a través de la utilización de ciertas técnicas teatrales que, siguiendo el ejemplo del
dramaturgo alemán Bertolt Brecht, alienan a la audiencia de la acción en el escenario. Esta
obra se desarrolla en dos contextos históricos distintos: el periodo victoriano y la década de
los setenta. Ambos contextos se analizan, primero, para entender los orígenes de la
moralidad victoriana y cómo esta se refleja en el primer acto de la obra, y segundo, para
poder apreciar cómo esta moralidad se destruye en el segundo acto gracias a diferentes
influencias contextuales.
2018-12-05T09:16:04Z
2018-12-05T09:16:04Z
2018
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/33295
eng
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International