2024-03-29T12:44:35Zhttp://uvadoc.uva.es/oai/requestoai:uvadoc.uva.es:10324/220262021-09-06T07:39:53Zcom_10324_5466com_10324_5186com_10324_29291col_10324_22007
González Vaquerizo, Helena
2017-01-10T18:18:59Z
2017-01-10T18:18:59Z
2015
Minerva: Revista de filología clásica, 2015, N.28, pags.341-361
0213-9634
2530-6480
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/22026
341
28
361
This paper deals with political and social uses of the Classical referents in contemporary popular music, in particular, among singers and songwriters from Spain and Brazil. Therefore, this article pertains to the field of the study of Classical reception in contemporary music. The analysis of the songs attempts to identify the mechanisms employed by the artists in order to allude to the past and to update it. This makes of the songs an instrument of condemnation for contemporary issues. Additionally, we consider the double character of these songs —both artistic and popular— and their blending of elements from Classical tradition with popular and contemporary references.
Este artículo se ocupa de los usos en clave política y social de los referentes clásicos en la música popular contemporánea, concretamente en la canción de autor, y en el ámbito geográfico español y brasileño. El trabajo se enmarca, por tanto, en los estudios de recepción de los clásicos en el medio musical. A través de los ejemplos analizados tratamos de detectar los mecanismos empleados por los artistas para aludir al pasado y actualizarlo convirtiéndolo en instrumento para la denuncia de problemas contemporáneos. Asimismo, planteamos el doble carácter culto y popular de estas canciones, que conjugan elementos de la tradición clásica y literaria con referentes de la cultura popular y la actualidad.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Filología clásica
La tradición clásica en los cantautores españoles y brasileños: denuncia y crítica social
info:eu-repo/semantics/article