2024-03-28T15:08:29Zhttp://uvadoc.uva.es/oai/requestoai:uvadoc.uva.es:10324/122892021-06-30T07:49:35Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Díez Lloris, Irene
2015-07-13T11:10:44Z
2015-07-13T11:10:44Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.654-656
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12289
654
5
656
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Crítica
Literatura - Comentario de textos
Textos e interpretación: Introducción al análisis literario de Sergio Arlandis y Agustín Reyes-Torres
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/122902021-06-30T07:49:36Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Arroyo Martínez, Laura
2015-07-13T11:10:44Z
2015-07-13T11:10:44Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.586-588
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12290
586
5
588
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Creadores jóvenes en el ámbito teatral (20+13=33) - Crítica e interpretación
Creadores jóvenes en el ámbito teatral (20+13=33) de José Romera Castillo (ed.)
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/122912021-06-30T07:49:37Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Morales Barba, Rafael
2015-07-13T11:10:45Z
2015-07-13T11:10:45Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.XXXI-XXXIV
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12291
563
5
566
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Millares, Selena. Sueños del goliardo
Sueños del goliardo de Selena Millares
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/122922021-06-30T07:49:38Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Pujante Sánchez, José David
2015-07-13T11:10:46Z
2015-07-13T11:10:46Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.594-598
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12292
594
5
598
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Turena, Aníbal. Coral de Carne
Coral de Carne de Aníbal Turena
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/122932021-06-30T07:49:39Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Bravo Ramón, F. Javier
2015-07-13T11:10:46Z
2015-07-13T11:10:46Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.608-613
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12293
608
5
613
Castilla: Estudios de Literatura
Review from a book by Jesú G. Maestro
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Literatura
Calipso eclipsada. El teatro de Cervantes más allá del Siglo de Oro de Jesús G. Maestro
Maestro. Jesús G. Calipso eclipsada
oai:uvadoc.uva.es:10324/122942021-06-30T07:49:40Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Rodríguez Rodríguez, Beatriz María
2015-07-13T11:10:47Z
2015-07-13T11:10:47Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.635-639
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12294
635
5
639
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
España - Historia - 1936 - 1939 (Guerra civil) en la literatura
Literatura juvenil - España - Siglo XX
The Representations of the Spanish Civil War in European Children's Literature (1975-2008) de Blanca-Ana Roig Rechou y Velkja Ruzicka Kenfel (eds.)
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/122952021-06-30T07:49:41Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Bolaños Donoso, Piedad
2015-07-13T11:10:47Z
2015-07-13T11:10:47Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.308-389
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12295
308
5
389
Castilla: Estudios de Literatura
Manuscript 15631 from Spain's Biblioteca Nacional El nacimiento de San Juan Bautista. Auto Sacramental has received scarce critical attention. This has encouraged us to look into the unknown occurrences at Seville's Cabildo Municipal in 1610, the date in which the play is said to have been first performed. From within the text we have tried to unearth clues to establish its authorship (Diego de Villegas? Messía de la Cerda? Other dramatists?), while attempting to clarify eventual connections between the different people who signed the manuscript. This paper also includes the semi-paleographic and critical edition of this eucharistic play
El manuscrito 15.631 de la BN de España, El nacimiento de San Juan Bautista. Auto sacramental, ha sido escasamente trabajado por la crítica. Esta situación nos ha impulsado a investigar la incógnita de los acontecimientos ocurridos en el seno del Cabildo municipal sevillano del año de 1610, fecha en la que se dice que se representó; nos hemos acercado al texto para desvelar su autoría (¿Diego de Villegas? ¿Messía de la Cerda? ¿otros autores?), y hemos tratado de desvelar los nexos posibles entre las firmas presentes en el texto. La edición semipaleográfica y crítica del auto completa el trabajo
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Nacimiento de San Juan Bautista - Crítica e interpretación
Teatro religioso español - Siglo XVII - Historia y crítica
Historia de un enigma literario : el auto de El nacimiento de san Juan Bautista y su contexto festivo sevillano de 1610
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/122962021-06-30T07:49:42Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Salazar Quintana, Luis Carlos
2015-07-13T11:10:49Z
2015-07-13T11:10:49Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.86-100
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12296
86
5
100
Castilla: Estudios de Literatura
It is well known that Carlos Fuentes used to read the masterpiece of Miguel de Cervantes, at least once a year. The result of this timely and decisive encounter with Cervantes' Don Quixote, was not only the essay expressly written for such a purpose by the Mexican novelist, Cervantes o la crítica de la lectura (1976), but also, it is worth mentioning the fruitful relationship that such an influence created in the overall context of Fuentes´ work: Terra nostra, Valiente mundo nuevo o En esto creo. Furthermore, all the citations that Fuentes makes about scholars and theorists specialized in Don Quixote represent a rich source of theoretical research that has not been sufficiently discussed by the critics. Under this framework, this essay attempts to share certain reflections on the aesthetic and ideological aspects of the Fuentes´ production, aiming to better understand Cervantes´ influence on the work of a Mexican novelist, who became a great promoter of Cervantes' dissemination among the latest generation of Mexican writers.
Es sabido que Carlos Fuentes leía cuando menos una vez por año la obra maestra del alcalaíno. Fruto de este encuentro puntual y decidido con el Quijote de Cervantes, fue no sólo el ensayo ex profeso que para este propósito escribiera el novelista mexicano, Cervantes o la crítica de la lectura (1976); sino que al mismo tiempo, es de notar la relación fructífera a que dio lugar esta influencia en el contexto general de la obra de Fuentes: Terra nostra, Valiente mundo nuevo o En esto creo, son sólo algunos ejemplos de esta propuesta. Asimismo, la cita de estudiosos y teóricos que sobre el Quijote ofrece la pluma de Fuentes plantea una veta riquísima de investigación teórica que no ha sido suficientemente abordada por la crítica. En este marco, el presente ensayo pretende compartir reflexiones sobre aspectos estéticos e ideológicos de la obra de Fuentes, que hagan mayormente visible la ascendencia y contribución del autor áureo en la obra de uno de los escritores que a su vez se convirtió en un medio de difusión de la tradición cervantina entre los escritores mexicanos de la última generación.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Fuentes, Carlos - Crítica e interpretación
Cervantes Saavedra, Miguel de (1547-1616). Don Quijote de la Mancha - Influencia
Las lecturas del Quijote y su praxis narrativa en la obra de Carlos Fuentes
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/122972021-06-30T07:49:43Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Amores García, Montserrat
Amores, María J.
2015-07-13T11:10:49Z
2015-07-13T11:10:49Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.458-480
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12297
458
5
480
Castilla: Estudios de Literatura
El presente artículo muestra brevemente los cuentos populares que publica la revista Semanario Pintoresco Español (1836-1857) en los que la moralidad se convierte en objetivo primordial del relato. Para ello es preciso considerar la modalidad en la que se enmarca el cuento folclórico originario, su procedencia y su autoría. En particular, el artículo se centra en el análisis de cuatro narraciones que son buen ejemplo de la complejidad del corpus y de la variedad de cuentos de origen folclórico que ven la luz en la revista madrileña.
This paper shows briefly folktales published in Semanario Pintoresco Español (1836-1857) in which morality becomes the main issue of the short story. To that end, the tales have to be considered by the mode in which the original folktale is manifested as well as its origins and its authorship. Specifically, this paper focuses on the analysis of four folktales that show perfectly the complexity of the corpus and the array of folktales printed in this magazine.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Semanario Pintoresco Español (Revista) - Crítica e interpretación
Cuentos españoles
El cuento folclórico al servicio de la moral en el Semanario Pintoresco Español
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/122982021-06-30T07:49:43Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Gutiérrez Sumillera, Rocío
2015-07-13T11:10:49Z
2015-07-13T11:10:49Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.200-222
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12298
200
5
222
Castilla: Estudios de Literatura
El presente artículo explora la visión de la ciudad de Londres que Benito Pérez Galdós, Pío Baroja y Ramón Pérez de Ayala construyen a través de la lectura de las obras de su admirado Charles Dickens y de sus propias visitas a la ciudad en un proceso que se puede denominar “descubrimiento por reconocimiento”. En particular, el artículo discute las impresiones y la percepción de Londres por Pío Baroja, analizando para ello fragmentos de, no sólo La ciudad de la niebla y sus Memorias, como ha sido habitual en estudios comparativos anteriores, sino de, también, Los impostores joviales, Laura, o La soledad sin remedio, "Los espectros del castillo", y El hotel del cisne.
The present article explores the vision of the city of London that Benito Pérez Galdós, Pío Baroja and Ramón Pérez de Ayala construct via both the reading of the works by their much admired Charles Dickens, and their own visits to the city. This results in a process that could be denominated “discovery through recognition”. In particular, the article discusses Pío Baroja’s impressions and perception of London, and analyses fragments not only from La ciudad de la niebla and his Memorias, as previous comparative studies usually do, but also from Los impostores joviales, Laura, o La soledad sin remedio, “Los espectros del castillo”, and El hotel del cisne.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Londres (Inglaterra) en la literatura
Pérez Galdós, Benito (1843-1920) - Crítica e interpretación
Baroja, Pío (1872-1956) - Crítica e interpretación
Pérez de Ayala, Ramón (1880-1962) - Crítica e interpretación
Dickens, Charles (1812-1870) - Influencia
Charles Dickens y el Londres de Baroja y Pérez de Ayala
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/122992021-06-30T07:49:44Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Martínez Cantón, Clara Isabel
2015-07-13T11:10:50Z
2015-07-13T11:10:50Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.124-147
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12299
124
5
147
Castilla: Estudios de Literatura
El propósito de este artículo es estudiar y profundizar en los dos poemas largos fundamentales de la obra de Antonio Colinas: “Sepulcro en Tarquinia” y “La tumba negra”. Estos dos poemas marcan en cierto modo su obra, ya que cada uno pertenece a una época muy distinta y cada uno define una concepción diferente de la poesía. Se explorarán las diferencias formales, de tono, de temática, las distintas estrategias rítmicas que permiten avanzar al poema, etc. La forma del poema largo esconde además una aspiración de poema esencial, que permite observar la evolución del pensamiento y del quehacer poético del autor.
The aim of this paper is to study and analyse the two main long poems in the poetic work of Antonio Colinas: “Sepulcro en Tarquinia” and “La tumba negra”. These two poems mark his work, since each one of them belongs to different periods and each one defines different conceptions of poetry. Formal differences, tone, theme, different strategies to make the poem advance rhythmically, will be explored. The type of long poem also hides an aspiration of being an essential poem. Through these two essential poems it is possible to observe the evolution of his poetic thought and work.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Colinas, Antonio - Crítica e interpretación
El poema largo en Antonio Colinas. “Sepulcro en Tarquinia” y “La tumba negra”
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123002021-06-30T07:49:45Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Gutiérrez Mueller, Beatriz
2015-07-13T11:10:50Z
2015-07-13T11:10:50Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.414-443
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12300
414
5
443
Castilla: Estudios de Literatura
Para finales del Barroco, se consideraba en los círculos oficiales que la Conquista de la Nueva España no había sido contada acertadamente. Antonio de Solís y Rivadeneyra, un escritor y clérigo, fue el encargado de hacer la historia oficial, publicada en 1684, en Madrid, conocida como Historia de la conquista de México. En este trabajo se explora su pertenencia al género demostrativo, de acuerdo con la clásica tipificación grecolatina y con los fines y modos propuestos, a su vez, por Luis de Granada a fines del XVI. Se podrá comprobar que el trabajo solisiano resulta ser un panegírico a Hernán Cortés pero con severas enmiendas y descréditos a la historia testimonial publicada post mortem, en 1632, por Bernal Díaz del Castillo.
By the end of the Baroque, official circles considered 00.the Conquest of New Spain had not been correctly told. Antonio Solis y Rivadeneira, a writer and cleric, was commissioned to do the official history, first published in Madrid, 1684, known as Historia de la conquista de México. This article explores how the history belongs to demonstrative gender, according to classical Greco-Roman classification, with the aims and proposed modes recommended by Luis de Granada in the late sixteenth. It will be possible to see how Solís’ work reveals it is a panegyric to Hernán Cortés accompanied with both amendments and disrepute of the post mortem testimonial story published in 1632, by Bernal Diaz del Castillo.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Solis, Antonio de (1610-1686) - Crítica e interpretación
Panegírico a Cortes, no exento de raspones a Bernal Díaz del Castillo, en la Historia de Solís
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123012021-06-30T07:49:46Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Sáez, Adrián J.
2015-07-13T11:10:50Z
2015-07-13T11:10:50Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.267-283
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12301
267
5
283
Castilla: Estudios de Literatura
Muchos de los acercamientos a El médico de su honra de Calderón se han centrado en el examen de la función del gracioso Coquín en la dominante atmósfera seria y especialmente en la apuesta de los dientes con el rey don Pedro, que ha dado lugar a ciertas lecturas eróticas que conviene revisar. Tanto este chiste como el alcance y sentido general de la comicidad en el drama solo cobran sentido a la luz de la tradición bufonesca y cortesana, que se basa en un concepto del humor torpe y violento, enmarcado a la vez en la perfecta imbricación de la risa en las tragedias de Calderón.
Many of the readings of Calderón’s The Physician of His Honour has focused on the function of the comical character Coquín in the dominant serious atmosphere, and specially on the teeth’s bet with the king don Pedro, which has produced some erotic interpretations that we may examine. This joke as well as the general range and sense of the comicalness in the play makes only sense in the light of the bufonesque and courtly tradition, which is based on a concept of stupid and violent humor, at the same time defined in the perfect imbrication of laugh in Calderón’s tragedies.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Calderón de la Barca, Pedro (1600-1681). El médico de su honra - Crítica e interpretación
Gracias cortesanas en El médico de su honra: más sobre la apuesta del bufón Coquín y el rey don Pedro
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123022021-06-30T07:49:47Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Aguirre Martínez, Guillermo
2015-07-13T11:10:51Z
2015-07-13T11:10:51Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.243-266
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12302
243
5
266
Castilla: Estudios de Literatura
The poetic word, in the view of José Ángel Valente, owns different values and roles that distinguish it from the conventional language. In this way, opposite to the servile nature of the latter -subject to market relationships-, the poetic word works as a Logos due to its creative power. This power comes from its capacity to join the rational order with the emotional one. The poetic word, in accordance with José Ángel Valente, has sacred qualities based on its relation with the transcendental. Accordingly, this sacred language does not participate in a causal logic. From this point of view, we can understand the role of the poet as a struggle for access to deeper and truer degree of reality. Throughout the next pages, we will study this role of the poetic language.
La palabra poética, tal y como la comprende José Ángel Valente, atesorará valores propios, funciones distintas a las poseídas por el lenguaje empleado en el habla convencional. De este modo, frente a la naturaleza servil y relativa de esta última, la palabra poética podrá comprenderse como Logos, espacio donde la razón y la emoción quedan unidas para así despertar su pleno poder creador. La palabra poética, de acuerdo con Valente, presentará tintes sagrados en tanto que no obedece a una lógica causal sino que nos remite directamente a órdenes trascendentales. Desde esta perspectiva podremos comprender la función del poeta como una lucha a través del verbo por adentrarse en un grado de realidad más hondo, más verdadero, aspecto que estudiaremos a lo largo de este trabajo.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Valente, Jose Angel - Critica e interpretacion
La palabra poética de José Ángel Valente
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123032021-06-30T07:49:48Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Martínez Rubio, José
2015-07-13T11:10:51Z
2015-07-13T11:10:51Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.26-38
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12303
26
5
38
Castilla: Estudios de Literatura
This paper focuses on the cultural reasons for a new and non-univocal representation of past and present events. Many scholars have censured the value of autofiction and docufiction in contemporary novel, and have denied their potential as tools for critical representation. This paper reevaluates these phenomena of autofiction and docufiction as “proposals of meaning” negotiated between author and reader.
Este artículo estudia las razones culturales de una nueva representación ambigua de los hechos del pasado y del presente. Buena parte de la crítica ha denostado los fenómenos de la autoficción y la docuficción en la novela contemporánea, negando su capacidad de representación crítica de la realidad. Este artículo pone en valor estos fenómenos en tanto que propuestas de sentido negociado entre el autor y el lector.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Novela - Siglo XX-XXI - Historia y crítica
Historia en la literatura
Autoficción y docuficción como propuestas de sentido. Razones culturales para la representación ambigua
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123042021-06-30T07:49:49Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Pardo Fernández, Rodrigo
2015-07-13T11:10:51Z
2015-07-13T11:10:51Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.444-457
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12304
444
5
457
Castilla: Estudios de Literatura
The novel Cold Skin by Albert Sánchez Piñol is configured as a novel space around the border between civilization and barbarism, the boundary between Numano and otherness. The analysis raises reflects on this narrative, which refers to the nineteenth-century novel of adventure and their conceptions of romantic hero and the other.
La novela La piel fría de Albert Sánchez Piñol se configura como una novela en torno al espacio limítrofe entre la civilización y la barbarie, la frontera entre lo numano y la alteridad. El análisis que se plantea reflexiona sobre esta narrativa, que remite a la novela decimonónica de aventuras y sus concepciones del héroe romántico y el otro.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Sánchez Piñol, Albert. La piel fría - Crítica e interpretación
El limes de la civilización en la novela "La piel fría" de Albert Sánchez Piñol
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123052021-06-30T07:49:50Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Suárez Martínez, Luis Miguel
2015-07-13T11:10:53Z
2015-07-13T11:10:53Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.284-307
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12305
284
5
307
Castilla: Estudios de Literatura
Este trabajo analiza la influencia de Cervantes en Invitación a la melancolía (2013) de Andrés Martínez Oria. Esta influencia afecta a aspectos esenciales de la novela (temas, técnicas narrativas, personajes, episodios, alusiones intertextuales…), en especial a aquellas técnicas más novedosas que explotarán las novelas más renovadoras del siglo XX: el perspectivismo y la reflexión sobre el propio acto de novelar. A lo que hay que añadir su propósito paródico respecto a un género narrativo hoy bastante en boga en la literatura española: la novela de “autoficción”.
This paper examines the influence of Cervantes in Andrés Martínez Oria’s Invitación a la melancolía (2013). This influence affects key aspects of the novel (themes, narrative techniques, characters, episodes, intertextual allusions...), especially those newer techniques that exploit the most refreshing novels of the twentieth century: perspectivism and reflection on the act itself to write. To which we must add its parodic purpose regarding a narrative genre quite in vogue today in Spanish literature: the novel of “autofiction”.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Martínez Oria, Andrés - Crítica e interpretación
Cervantes Saavedra, Miguel de (1547-1616) - Influencia
Lecciones cervantinas: parodia, perspectivismo y metanovela en Invitación a la melancolía de Andrés Martínez Oria
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123062021-06-30T07:49:51Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Márquez, Joaquín
2015-07-13T11:10:53Z
2015-07-13T11:10:53Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.503-525
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12306
503
5
525
Castilla: Estudios de Literatura
This paper proposes a political and social analysis of Diego de San Pedro’s Cárcel de Amor. Our starting point will be the Laureola's rejection, which will contrast with the king's refusal to request of his vassals. From there, we will examine both the social ideology of courtly love for the social class of the nobility as well as the political implications of this situation for the government of the kingdom.
El presente trabajo propone un análisis político y social de Cárcel de Amor de Diego de San Pedro. Nuestro punto de partida será la no correspondencia amorosa de Laureola, que contrastaremos con la negativa del rey a atender los pedidos de sus vasallos. A partir de allí, examinaremos tanto las consecuencias sociales de la ideología amorosa cortesana para el estamento social de la nobleza como las implicancias políticas de esta situación para el gobierno del reino.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
San Pedro, Diego de. Cárcel de Amor - Crítica e interpretación
Cárcel de Amor de Diego de San Pedro : consecuencias políticas y sociales de la no correspondencia de Laureola y el rey
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123072021-06-30T07:49:52Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Possi, Valeria
2015-07-13T11:10:54Z
2015-07-13T11:10:54Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.148-167
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12307
148
5
167
Castilla: Estudios de Literatura
This article analysis the characteristics of the autofictional genre in Javier Marías’ novel Los enamoramientos (2011). Bear in mind the category of the model reader created by the text; it is possible to determine a unvarying author’s search for meta-fictional isotopes. These isotopes take us to his previous essays, novels and commentary of his own novels’ narrative strategies. The auto-referential strategy highlights even more the author’s interference with his fictional text and the default position of the deconstruction of the postmodern ‘I’. The author creates a clear relationship between Los enamoramientos (2011) and his ‘false novel’ Negra espalda del tiempo (1998): a hybrid text in which the author plays with the concepts of fictionality and autobiography, creating a tension between the fictional and the empirical world.
Este artículo indaga en los rasgos autoficcionales de la novela Los enamoramientos (2011) de Javier Marías. A través de la figura de un lector modelo, se puede apreciar una constante búsqueda de isótopos metaficcionales por parte del autor que devuelve a la novela a estrategias narrativas puestas en práctica en su novelística anterior, ensayos y comentarios sobre sus propias novelas. Este juego autorreferencial incide aún más en la investigación sobre las interferencias de la figura del autor en el texto y el posicionamiento en que se sitúa la deconstrucción del yo posmoderno, estableciéndose una clara relación con la “falsa novela” Negra espalda del tiempo (1998), un relato ficticio y autobiográfico al mismo tiempo, en que el autor juega con la tensión establecida entre los mundos novelesco y empírico.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Marías, Javier - Crítica e interpretación
Yo en la literatura
Javier Marías por Javier Marías : autoficción y metanarrativa en Negra espalda del tiempo y Los enamoramientos
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123082021-06-30T07:49:53Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Dvorakova, Paula
2015-07-13T11:10:54Z
2015-07-13T11:10:54Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.39-66
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12308
39
5
66
Castilla: Estudios de Literatura
El objetivo de este artículo es hacer una lectura y un análisis textual del último libro que Javier Egea publicó en vida, Raro de luna. El análisis se centra sobre todo en la indagación en el inconsciente, en el deseo por parte del autor de romper con la lógica del lenguaje consicente, y en la simbología del silencio y el agua.
The aim of this paper is to analyze the last book that Javier Egea published in life-time. It examines Egea’s interest in psychoanalysis, surrealism and subconscious. It analyzes his effort to recognize and escape the contradictions of language and it also focuses on the symbols of silence and water.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Egea, Javier. Raro de Luna - Crítica e interpretación
El silencio, el inconsciente y el espejo: Una lectura de Raro de luna de Javier Egea
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123092021-06-30T07:49:54Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Maccioni, Laura
2015-07-13T11:10:54Z
2015-07-13T11:10:54Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.481-502
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12309
481
5
502
Castilla: Estudios de Literatura
Este artículo se propone analizar las formas de la subjetividad que quedan configuradas en un corpus constituido por los cuentos reunidos en Con los ojos cerrados (1972) y la novela El palacio de las blanquísimas mofetas (1975), escritos durante los años inmediatamente posteriores al triunfo de la revolución por el cubano Reinaldo Arenas (1943-1990). Se propone que en estos textos tiene lugar una dis-locación o socavamiento de los lugares comunes del discurso oficial, en particular la idea de que el locus comunitario que ha quedado inaugurado en 1959 es el territorio liberado que albergará a un hombre nuevo moralmente superior. La escritura de Arenas, por el contrario, escapa de estos supuestos al asumir el borramiento de los límites identitarios, la traición a las reglas de todos los sistemas semióticos y la errancia como condiciones para la emergencia de una subjetividad revolucionaria.
This article analyzes the many forms of subjectivity developed in the short stories book Con los ojos cerrados (1972) and the novel El palacio de las blanquísimas mofetas (1975) written by the cuban Reinaldo Arenas (1943-1990). It is proposed that these texts displace the assumptions of the official discourse, particularly the idea that the common locus founded in 1959 is the free territory for an ideal and morally superior new man . Arena´s writing, on the contrary, escapes from all of these beliefs by eroding identity boundaries, betraying every semiotic system rules and assuming errancy as the conditions for the emergency of a revolutionary subjectivity.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Yo en la literatura
Arenas, Reinaldo - Crítica e interpretación
“¿Pero cuál es tu lugar?” Dislocaciones de la subjetividad revolucionaria en Reinaldo Arenas
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123102021-06-30T07:49:54Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Arroyo Martínez, Laura
2015-07-13T11:10:55Z
2015-07-13T11:10:55Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.1-25
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12310
1
5
25
Castilla: Estudios de Literatura
En este trabajo se pretenden repasar y sintetizar las principales aportaciones e ideas que don Fernando Lázaro Carreter aportó al conocimiento de la Teoría y la Crítica literaria. Sus trabajos iniciales sobre Estilística literaria y, posteriormente, sus estudios sobre el Formalismo ruso, lo convirtieron en el introductor de dicha disciplina en nuestro país y, por tanto, de ahí surge el interés que su obra hoy suscita, convertida ya en un clásico de la Filología.
This paper is aimed to review and to summarize the main contributions and ideas that Don Fernando Lázaro Carreter made to the field of Literary Theory and Criticism. His initial work on literary stylistics and his subsequent studies on Russian Formalism made him become the founder of this discipline in Spain. Hence his wok arises high interest to the point of being nowadays considered a classic of Philology.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Lázaro Carreter, Fernando (1923-2004) - Crítica e interpretación
La teoría literaria en la obra de Fernando Lázaro Carreter
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123112021-06-30T07:49:55Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Martínez Falero, Luis
2015-07-13T11:10:55Z
2015-07-13T11:10:55Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.67-85
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12311
67
5
85
Castilla: Estudios de Literatura
En este artículo se propone un estudio acerca de la trayectoria de la poesía mística, en su triple tradición (árabe, judía y cristiana). En él se establecen sus motivos y sus fuentes, y su evolución en la poesía contemporánea, hasta desembocar en una nueva concepción de la poesía donde la palabra poética alcanza valores trascendentes, como expresión de lo profundamente humano.
A study about the trajectory of Mystic poetry, from its triple tradition (Arabic, Jewish and Christian), is proposed in this article. Its motives and sources, as well as evolution in contemporary poetry, are established, resulting in a new idea of poetry where the poetic word reaches transcendental values as on expression of the deepest human experience.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Poesía - Siglo XX - Historia y crítica
Misticismo en la literatura
Del silencio a la palabra: la nueva mística en la segunda mitad del siglo XX
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123122021-06-30T07:49:56Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Fernández-Jáuregui Rojas, Carlota
2015-07-13T11:10:55Z
2015-07-13T11:10:55Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.223-242
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12312
223
5
242
Castilla: Estudios de Literatura
The connection between elements of legal-economic and the literary work is proposed as to the case of La Celestina. An interdiscursive analysis is achieved in order to explain a legal-economic component which is necessary for the textual and literary constitution of this work. The chain of chance in La Celestina is a commercial chain built up upon a series of contracts that outcome with an ironic structure and purpose: the equalisation between the haste in living and the haste in dying ends up in the innate misfortune that the gift provides in order to receive a counter-gift. The general misfortune in the work is a consequence of that inverse gift and this conversion will explain the ironical deaths of Melibea (the only character who, without any will, has a desire to die) and Celestina (since she will not be a part of the chain created by herself). The love business, to which every character is thrown into, is considered in terms of “moral hazard”, concept used regularly in insurance’s vocabulary. Therefore, “moral hazard” as a concept will be brought to the interpretative field of interdiscursive studies in order to consider the risks of economical gift in relation to the goods and the legal spoken exchange of promises.
En este artículo se propone la conexión entre elementos de carácter jurídico-económico y la obra literaria, en el caso de La Celestina. Se lleva a cabo un análisis interdiscursivo para explicar un componente jurídico-económico que es necesario para la constitución textual y literaria de esta obra. La causalidad de La Celestina constituye una cadena comercial formada por una serie de contratos, y dotada de una finalidad y estructura irónicas: la equivalencia entre la prisa por vivir y la prisa por morir se deriva de la innata fatalidad que tiene el don de recibir un contra-don. La fortuna adversa es fruto de ese don inverso y esta conversión explica la ironía de las muertes de Melibea (la única que, no teniendo voluntad, la emplea en morir) y de Celestina (al no querer formar parte de la cadena que ella misma ha creado). Del negocio del amor, al que todos están abocados, se considera aquí el “riesgo moral”, propio del registro de los seguros, llevándolo a un campo interdiscursivo de interpretación más amplio: el peligro que suponen las daciones económicas de mercaderías y los intercambios jurídicos verbales que suponen las promesas.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Rojas, Fernando de (ca. 1470-1541). La Celestina - Crítica e interpretación
El peligro moral de La Celestina. Análisis interdiscursivo jurídico-económico y literario de la circularidad de los bienes
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123132021-06-30T07:49:57Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Parau, Laura
2015-07-13T11:10:56Z
2015-07-13T11:10:56Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.390-413
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12313
390
5
413
Castilla: Estudios de Literatura
The novel Habitación para hombre solo (Room for a Single Man) reveals the struggling existential trajectory of an exiled Spaniard defeated by adverse life circumstances. Through the figure of the main character, Serrano Poncela reflects, with an amazing precision, the process of alenation suffered by he who was struck by the misfortune of exile. The traumas provoked by this experience will be responsible, in a considerable way, for the manner in which the male character will be in relation with the feminine gender world. The three women which appear in the novel become the only guide marks in the protagonist's wandering. Every woman in the novel shows herself with a different personality which will determine a distinct erotic behavior.
La novela Habitación para hombre solo nos introduce en la atribulada andadura existencial de un exiliado español derrotado por unas circunstancias vitales adversas. A través de la figura del protagonista, Serrano Poncela refleja con una desgarradora precisión el proceso de alienación sufrido por el que ha sido golpeado por la catástrofe del destierro. Los traumas provocados por esta experiencia serán responsables, en buena medida, del modo en que el personaje masculino se relaciona con la esfera de lo femenino. Las tres mujeres que aparecen en la novela se convierten en únicos puntos de referencia en el vagar sin rumbo del protagonista. Cada una de ellas tiene una personalidad muy diferente que determinará un comportamiento amoroso igualmente distinto.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Serrano Poncela, Segundo. Habitación para hombre solo - Crítica e interpretación
Mujeres en la literatura
Mujeres en una Habitación para hombre solo, de Segundo Serrano Poncela
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123142021-06-30T07:49:58Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Martín Párraga, Javier
2015-07-13T11:10:58Z
2015-07-13T11:10:58Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.582-585
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12314
582
5
585
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Martínez Torrón, Diego. Exito
Éxito de Diego Martínez Torrón
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123152021-06-30T07:49:59Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Rodríguez Cachón, Irene
2015-07-13T11:10:58Z
2015-07-13T11:10:58Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.589-593
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12315
589
5
593
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Mainer, José Carlos. Historia mínima de la literatura española
Historia mínima de la literatura española. (Del ‘Cantar de Mio Cid’ al siglo XX: todos los autores, todas las obras, todas las corrientes, todos los títulos) de José-Carlos Mainer
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123162021-06-30T07:50:00Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Besa Camprubí, Carles
2015-07-13T11:10:58Z
2015-07-13T11:10:58Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.101-123
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12316
101
5
123
Castilla: Estudios de Literatura
The present article seeks to characterize the literary essay applying tools provided by Genre Theory. Firstly, it places the essay as part of the conditionalist poetics postulated by Genette in Fiction and Diction, which allows for the inclusion of non-fictional prose in the realm of literature. Secondly, the theoretical constructions that have dealt with the essay as a genre are revised. These constructions oscillate between the consideration of the essay as a “weak genre” or even as a “bad genre” (mixed genre, stateless genre, pre-genre, anti-genre) and its categorization as a “strong genre” or fourth mode alongside the epic, lyric and dramatic modes which constitute the repertory of essencialist or constitutivist poetics. Finally, attention is drawn to the failure of theory in apprehending the essay as a genre and also to the challenge implied in displacing genre issues in favour of a theory of literariness.
Este artículo aborda el problema de la caracterización del ensayo literario tomando como punto de mira la teoría de los géneros. En primer lugar, se integra el ensayo dentro de la poética condicionalista postulada por Genette en Fiction et diction, que permite dar cabida a la literatura en prosa no ficcional. En segundo lugar, se procede a una revisión de las construcciones teóricas que han dado cuenta del ensayo como género; estas construcciones oscilan entre la consideración del ensayo como “género débil” o incluso “mal género” (género mixto, apátrida, antegénero o antigénero) y su categorización del ensayo como “género fuerte” o cuarto modo, al lado de los modos épico, lírico y dramático repertoriados por las poéticas constitutivistas o esencialistas. Finalmente, se razona a propósito del fracaso de la teoría por aprehender el ensayo como género y se alude al desafío que plantea a la teoría de la literatura el desplazamiento de un pensamiento de la genericidad hacia un pensamiento de la literariedad.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Ensayo (Género literario) - Historia y crítica
Géneros literarios
El ensayo en la teoría de los géneros
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123172021-06-30T07:50:00Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Rojas Yedra, Rubén
2015-07-13T11:10:59Z
2015-07-13T11:10:59Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.168-199
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12317
168
5
199
Castilla: Estudios de Literatura
El paseo de Buster Keaton, by Federico García Lorca, is a dramatic piece, short and experimental but provided with a prolific symbolism. It is part of what is called by the literary criticism “teatro imposible” and has been considered as a perfect example of surrealism applied to drama. This study follows the trail of each one of the symbols of the text in connection with the rest of the New York author’s work. Our dissertation goes beyond the main thesis defended in El paseo: the finger pointing of materialism and the defence of Nature.
El paseo de Buster Keaton, de Federico García Lorca, es una pieza dramática breve y experimental pero dotada de una fértil simbología. Forma parte del denominado “teatro imposible” de su autor y ha sido considerada por la crítica como una muestra perfecta de surrealismo aplicado al género dramático. En este estudio se rastrea cada uno de los símbolos del texto en conexión con el resto de la obra neoyorquina del autor. Nuestra disertación va más allá de la tesis principal que se defiende en él: la denuncia al materialismo y la defensa de la naturaleza.
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
García Lorca, Federico - Crítica e interpretación
Lorca en imágenes. El paseo de Buster Keaton
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123182022-03-15T13:44:54Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Pons Dominguis, Jesús
2015-07-13T11:10:59Z
2015-07-13T11:10:59Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.I-IV
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12318
530
5
534
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Genealogía de la literatura. De los orígenes de la Literatura, construcción histórica y categorial, y destrucción posmoderna, de los materiales literarios de Jesús G. Maestro
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123192021-06-30T07:50:02Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Romo Feito, Fernando
2015-07-13T11:10:59Z
2015-07-13T11:10:59Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.IX-XV
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12319
540
5
547
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Leyte, Arturo. El paso imposible
El paso imposible de Arturo Leyte
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123202021-06-30T07:50:03Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
López Sánchez, Raquel
2015-07-13T11:10:59Z
2015-07-13T11:10:59Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.627-634
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12320
627
5
634
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Poesía italiana - Siglo XV-XVI - Historia y crítica
Edición y traducción de «La poética» de Giovan Giorgio Trissino de Isabel Paraíso
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123212021-06-30T07:50:04Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Abril, Juan Carlos
2015-07-13T11:11:00Z
2015-07-13T11:11:00Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.664-666
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12321
664
5
666
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Oliván, Lorenzo. Nocturno casi
Nocturno casi de Lorenzo Oliván
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123222021-06-30T07:50:05Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Martínez Moraga, Consuelo
2015-07-13T11:11:00Z
2015-07-13T11:11:00Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.640-643
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12322
640
5
643
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Díez, Gonzalo. Los peces del páramo
Los peces del páramo de Gonzalo Díez
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123232021-06-30T07:50:06Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Pozo García, Alba del
2015-07-13T11:11:02Z
2015-07-13T11:11:02Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.614-619
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12323
614
5
619
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Literatura española - Siglo XIX-XX - Historia y crítica
Los márgenes de la modernidad. Temas y creadores raros y olvidados en la Edad de Plata de Dolores Romero López (ed.)
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123242021-06-30T07:50:07Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Ruiz Hernández, Óscar
2015-07-13T11:11:02Z
2015-07-13T11:11:02Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.599-602
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12324
599
5
602
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Literatura española - Siglo XVII - Congresos
Letras del Siglo de Oro Español: Actas del VII Congreso LESOE, Salta, 16, 17 y 18 de Septiembre de 2009 de Graciela Balestrino y Marcela Beatriz Sosa (eds.)
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123252021-06-30T07:50:08Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Deacon, Philip
2015-07-13T11:11:03Z
2015-07-13T11:11:03Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.603-607
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12325
603
5
607
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Cadalso, José (1741-1782). Ocios de mi juventud
Ocios de mi juventud de José de Cadalso (edición de Miguel Ángel Lama)
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123262021-06-30T07:50:08Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Montetes Mairal, Noemí
2015-07-13T11:11:03Z
2015-07-13T11:11:03Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.578-581
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12326
578
5
581
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Tizón, Eloy. Técnicas de iluminación
Técnicas de iluminación de Eloy Tizón
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123272021-06-30T07:50:09Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Gutiérrez Sanz, Víctor
2015-07-13T11:11:03Z
2015-07-13T11:11:03Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.567-570
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12327
567
5
570
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Villena, Luis Antonio de (1951-). Sublime Solarium
Sublime Solarium de Luis Antonio de Villena
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123282021-06-30T07:50:10Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Gatica Cote, Paulo Antonio
2015-07-13T11:11:03Z
2015-07-13T11:11:03Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.XXIII-XXVII
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12328
555
5
559
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
González, José Ramón (González García). Pensar por lo breve : aforística española de entresiglos (1980-2012)
Pensar por lo breve. Aforística española de entresiglos (1980-2012) de José Ramón González
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123292021-06-30T07:50:11Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Nieto Caballero, Guadalupe
2015-07-13T11:11:04Z
2015-07-13T11:11:04Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.657-659
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12329
657
5
659
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Valdés Nicolau, Francisco. 8 estampas extremeñas con su marco
8 estampas extremeñas con su marco de Francisco Valdés
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123302021-06-30T07:50:12Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Ramírez Guijarro, Alba
2015-07-13T11:11:04Z
2015-07-13T11:11:04Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.XXVIII-XXX
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12330
560
5
562
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Sontag, Susan. La conciencia uncida a la carne
La conciencia uncida a la carne de Susan Sontag
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123312021-06-30T07:50:13Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Mojarro Romero, Jorge
2015-07-13T11:11:04Z
2015-07-13T11:11:04Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.660-663
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12331
660
5
663
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Corsi, Daniele. Futurismi in Spagna
Futurismi in Spagna. Metamorfosi linguistiche dell’avanguardia italiana nel mondo iberico 1909-1928 de Daniele Corsi
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123322021-06-30T07:50:14Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Sherno, Sylvia
2015-07-13T11:11:06Z
2015-07-13T11:11:06Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.644-649
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12332
644
5
649
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Rossetti, Ana - Crítica e interpretación
La poesía iba en serio. La Escritura de Ana Rossetti de José Jurado Morales (ed.)
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123332021-06-30T07:50:15Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Mongelos García, Miguel
2015-07-13T11:11:06Z
2015-07-13T11:11:06Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.620-626
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12333
620
5
626
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Poesia española - Siglo XX - Historia y crítica
Políticas poéticas. De canon y compromiso en la poesía española del siglo XX de Araceli Iravedra (ed.)
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123342021-06-30T07:50:16Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Méndez Rubio, Antonio
2015-07-13T11:11:07Z
2015-07-13T11:11:07Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.XVI-XXII
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12334
548
5
554
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Saldaña Sagredo, Alfredo. La huella en el margen : literatura y pensamiento crítico
La huella en el margen. Literatura y pensamiento crítico de Alfredo Saldaña
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123352021-06-30T07:50:17Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Morán Rodríguez, Carmen
2015-07-13T11:11:07Z
2015-07-13T11:11:07Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.V-VIII
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12335
535
5
539
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Valdivia, Pablo. Edición e introducción a Sefarad de Antonio Muñoz Molina
Pablo Valdivia, Edición e introducción a 'Sefarad' de Antonio Muñoz Molina
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123362021-06-30T07:50:17Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Fraga Fernández-Cuevas, Mariá Jesús
2015-07-13T11:11:07Z
2015-07-13T11:11:07Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.650-653
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12336
650
5
653
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Escritoras españolas Siglo XIX-XX
Escritoras españolas en los medios de prensa (1868-1936) de Carmen Serven e Ivana Rota (eds.),
info:eu-repo/semantics/article
oai:uvadoc.uva.es:10324/123372021-06-30T07:50:18Zcom_10324_5460com_10324_5186com_10324_29291col_10324_12149
Martín Jiménez, Alfonso
2015-07-13T11:11:08Z
2015-07-13T11:11:08Z
2014
Castilla: Estudios de Literatura, 2014, N.5, pags.571-577
1989-7383
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12337
571
5
577
Castilla: Estudios de Literatura
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Fernández de Avellaneda, Alonso. Segundo tomo del ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha
Segundo tomo de «El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha» de Alonso Fernández de Avellaneda (edición de Milagros Rodríguez Cáceres y Felipe B. Pedraza Jiménez)
info:eu-repo/semantics/article