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dc.contributor.authorCarregal Romero, José
dc.contributor.editorEdiciones Universidad de Valladolid es
dc.date.accessioned2016-06-22T16:27:17Z
dc.date.available2016-06-22T16:27:17Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationES: Revista de filología inglesa, 2013, N.34, pags.77-95
dc.identifier.issn0210-9689
dc.identifier.urihttp://uvadoc.uva.es/handle/10324/17408
dc.description.abstractIn Ireland, the establishment of the Irish Free State in 1922 was followed by the institutionalisation of a deeply conservative notion of national identity, firmly sustained by Catholic and patriarchal values which were at odds with the personal rights of women and homosexuals. Described in the 1937 Constitution as “the natural, primary and fundamental unit group of society” (article 41.1), the traditional definition of family seems to have played an instrumental role in the promotion of a national ethos in the newly independent Republic (Brown 2004:152; Conrad 2004:10; Mullally 2005:85). Making use of a cultural and historical perspective, this article will discuss how defining family entails conflicts of interpretation as well as questions of legitimacy that relate to constitutional law and the accepted mores of society (Hodgson 1994:222; Martin 2005:18). This study is also informed by Judith Butler’s theorisation of the “performative”, which views gender as socially constructed. Likewise, the structural forms of legitimacy involving the family are fluid, thus keeping a correlation with current social values.
dc.description.abstractEn Irlanda, la creación del Estado Libre Irlandés en 1922 dio lugar a la institucionalización de una noción conservadora de identidad nacional, caracterizada por su enaltecimiento de valores patriarcales y católicos que menoscababan los derechos individuales de mujeres y homosexuales. La definición tradicional de familia, descrita en la Constitución Irlandesa de 1937 como unidad básica y pilar fundamental de la sociedad, parece haber desempeñado un papel esencial en el ensalzamiento de ciertos valores morales en la recién proclamada República (Brown 2004:152; Conrad 2004:10; Mullally 2005:85). Haciendo uso de una perspectiva histórica y cultural, el presente trabajo intentará explicar cómo el hecho de definir la familia necesariamente acarrea ciertos conflictos de interpretación relacionados con la legalidad y la aceptación pública de manifestaciones alternativas de familia (Hodgson 1994:222; Martin 2005:18). Este estudio remite también a la noción de “performatividad” de Judith Butler, que contempla la idea de género como un constructo social. Asimismo, la percepción general sobre qué es una familia varía según circunstancias sociales y discursos morales.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceES: Revista de filología inglesa
dc.subjectFilología Inglesa
dc.titleGender, sexuality and the ideology of the family in Ireland
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.publicationfirstpage77
dc.identifier.publicationissue34
dc.identifier.publicationlastpage95
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International


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