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dc.contributor.authorMatesanz Gascón, Roberto
dc.contributor.editorEdiciones Universidad de Valladolid es
dc.date.accessioned2016-07-28T10:39:49Z
dc.date.available2016-07-28T10:39:49Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationBSAA Arqueología, 2013, N.79, pags.57-80
dc.identifier.issn1888-976X
dc.identifier.urihttp://uvadoc.uva.es/handle/10324/18316
dc.description.abstractThe Iberian monument of Pozo Moro (Chinchilla de Montearagón, Albacete) was built (ca. 500 B. C.) close to a pit located in the nearness of the Via Heraklea. In this paper I analyze the symbolic relationship that could exist between some sculpted elements of the monument and its location in the proximity of a valuable water supply in an arid environment. This analysis takes as starting point the Pozo Moro’s principal frieze, in which it is told the myth of Hercules and Cacus. For this reason, it is examined, in comparison with its Greek models, the iconography of some artistic items originating from the Italian Peninsula, contemporaries with the construction of Pozo Moro’s monument. The analysis shows that in the second half of VI century B. C., both statues in the form of seated lions and lion heads, functioned as waterspouts in the Italian Peninsula. Sometimes these waterspouts appear together with a werewolf, both associated to a type of fountain, eventually with a great size, similar to an altar. This fact allows us to identify Cacus as the wolfman represented in the stamp of rings preserved in The J. Paul Getty Museum (Malibu) and the Musée du Louvre (Paris), just like on an amphora of La Tolfa Group preserved in the Astarita Collection of the Vatican Museums (Rome).
dc.description.abstractEl monumento ibérico de Pozo Moro (Chinchilla de Montearagón, Albacete) fue construido (ca. 500 a. C.) junto a un pozo de agua situado en las inmediaciones de la Via Heraklea. En este trabajo se analiza la relación simbólica que pudo existir entre algunos elementos esculpidos del monumento y su ubicación junto a unos recursos hídricos que parecen haber sido bastante valiosos, dado el territorio en el cual se hallan. El análisis parte de la base de que en el friso principal del monumento se representa el mito de Hércules y Caco. Por ello, se examina la iconografía de algunas producciones artísticas procedentes de la Península Itálica coetáneas a la construcción del monumento de Pozo Moro, utilizando como término de comparación sus modelos helenos. El análisis muestra que en el ámbito itálico, durante la segunda mitad del siglo VI a. C., prótomos felinos, estatuas sedentes de leones y un ser antropomorfo con cabeza de cánido, aparecen asociados a un tipo de fuente similar a un ara, en ocasiones de gran tamaño. Este análisis permite identificar como Caco, a un ser antropomorfo con cabeza de cánido que aparece representado en la impronta de sendos anillos conservados en el Museo del Louvre ( París) y en The J. Paul Getty Museum (Malibu); así como sobre un ánfora del Grupo La Tolfa conservada en la Colección Astarita de los Museos Vaticanos (Roma).
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceBSAA Arqueología
dc.subjectArqueología
dc.titlePozo Moro: leones, hombres-lobo y fuentes de agua durante el siglo VI a. C.
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.publicationfirstpage57
dc.identifier.publicationissue79
dc.identifier.publicationlastpage80
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International


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