Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/23703
Title: Contenidos desarrollados mediante las actividades en el medio natural de las clases de Educación Física en Secundaria Obligatoria
Authors: Granero Gallegos, Antonio
Baena Extremera, Antonio
Martínez Molina, Marina
Editors: Ediciones Universidad de Valladolid
Issue Date: 2010
Citation: Agora para la educación física y el deporte, 2010, N.3, pags.273-288
Abstract: This article summarizes a study whose aim was the analysis of the content concerning the block of Outdoor Activities in the Natural Environment which is included in the annual syllabus designed by PE teachers and, thus, that tends to be developed during the course at different levels of Compulsory Secondary Education.To do so, the main instrument used has been a questionnaire that has been applied to 51 PE teachers of the Almeria province (Spain). These teachers were taking part on an in service training course around physical and sports outdoor activities in the natural environment. Data obtained has been analyzed using SPSS V.15.Among the findings, we show that teachers pay more attention to the contents related to the practices of hiking, trecking and orienteering. This seems to be due, on the one hand, to the fact that these contents are the most regulated (among the outdoor activities) by the Official Curricula and, on the other, to the existence of many resources and bibliographic materials on this topic.
En este artículo se presenta un estudio cuyo objetivo es el análisis de los contenidos relativos al bloque de Actividades en el Medio Natural que el profesorado incluye en sus programaciones didácticas y que son abordados en el aula en los distintos niveles de la Educación Secundaria Obligatoria.Para ello se ha utilizado como instrumento un cuestionario que se ha aplicado a 51 profesores de Educación Física de Almería. Estos docentes participaban en una actividad de formación permanente de carácter provincial relacionada con las actividades físico-deportivas en el medio natural. El tratamiento estadístico se ha realizado con el SPSS V.15.Entre las conclusiones, cabe destacar que los contenidos a los que los profesores prestan más atención en sus programaciones son los concernientes a las prácticas de orientación y senderismo. Ello parece ser debido, por un lado, a que dichos contenidos son los más regulados por los Reales Decretos de enseñanza y, por otro, a la existencia de abundantes recursos y materiales bibliográficos sobre esa temática.
ISSN: 1578-2174
Language: spa
URI: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/23703
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Ágora para la educación física y el deporte - 2010 - Vol. 12-3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AEFD-2010-3-contenidos-desarrollados-mediante.pdf114,22 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

Suggestions
University of Valladolid
Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.5
UVa-STIC