dc.contributor.author | Pérez Ibáñez, María Jesús | |
dc.date.accessioned | 2021-04-14T10:49:43Z | |
dc.date.available | 2021-04-14T10:49:43Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Ágora : estudos clássicos em debate, Nº. 20, 2018, págs. 307-329 | es |
dc.identifier.issn | 0874-5498 | es |
dc.identifier.uri | http://uvadoc.uva.es/handle/10324/46190 | |
dc.description | Producción Científica | es |
dc.description.abstract | The novel "Los estados carenciales" (2002), which provides a portrait of Ulysses and Penelope that breaks away from tradition, is based on a literary game, based on an external parody of the Odyssey and using the characters’ names.The protagonists experience their own odyssey in search of their goal: happiness. The author’s humour and wit doesn’t make us forget that Ulysses, painter and father, and Penelope, a renowned fashion designer, are one the possible embodiments of the mythical archetype. | es |
dc.description.abstract | La novela Los estados carenciales (2002) con una imagen de Ulises y Penélope distinta a la tradicional, se basa en un juego literario que implica una parodia externa de la Odisea, gracias a los nombres de los personajes. Los protagonistas viven su propia odisea en la búsqueda de su meta: la felicidad. El humor
y el ingenio de la autora no hacen olvidar que Ulises, este pintor y padre, o Penélope, afamada diseñadora de moda, son una de las concreciones posibles del arquetipo del mito. | es |
dc.description.abstract | O romance Los estados carenciales (2002) com uma imagem de Ulisses e Penélope diferente da tradicional, baseia‐se num jogo literário que implica uma paródia externa da Odisseia, graças aos nomes dos personagens. Os protagonistas vivem a sua própria odisseia em busca da sua meta: a felicidade.
O humor e o engenho da autora não fazem esquecer que Ulisses, pintor e pai, e Penélope, afamada desenhadora de moda, são uma das concreções possíveis do arquétipo do mito. | es |
dc.description.abstract | Dans le roman Los estados carenciales (2002), l’image d’Ulysse et de Pénélope ne correspond pas à l’image traditionnelle, puisqu’il s’appuie sur un jeu littéraire qui, grâce aux noms des personnages, procède à une parodie externe de l’Odyssée. Les personnages vivent leur propre odyssée en voulant atteindre leur but : le bonheur. L’humour et l’inventivité de l’auteure ne font aucunement oublier qu’Ulysse, peintre et père, et que Pénélope, fameuse dessinatrice de mode, sont une des représentations possibles de l’archétype du mythe. | es |
dc.format.mimetype | application/pdf | es |
dc.language.iso | spa | es |
dc.publisher | Universidade de Aveiro | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ulises (Personaje literario) | es |
dc.subject | Felicidad | es |
dc.subject | Mitología griega en la literatura | es |
dc.title | Ulises y Penélope en Madrid ("Los estados carenciales" de Ángela Vallvey) | es |
dc.title.alternative | Ulysses and Penelope in Madrid (Ángela Vallvey’s "Los estados carenciales") | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.rights.holder | © Universidade de Aveiro | es |
dc.relation.publisherversion | http://www2.dlc.ua.pt/classicos/agora20.htm | es |
dc.identifier.publicationfirstpage | 307 | es |
dc.identifier.publicationissue | 20 | es |
dc.identifier.publicationlastpage | 329 | es |
dc.identifier.publicationtitle | Ágora : estudos clássicos em debate | es |
dc.peerreviewed | SI | es |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.type.hasVersion | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.subject.unesco | 5701.07 Lengua y Literatura | es |
dc.subject.unesco | 5101.07 Mitos | es |