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dc.contributor.advisorCarrera de la Red, Anunciación es
dc.contributor.authorLópez García, Marta
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras es
dc.date.accessioned2022-01-14T18:23:09Z
dc.date.available2022-01-14T18:23:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/51425
dc.description.abstractSince the first publication of Alice’s Adventures in Wonderland (1865) and Through the Looking Glass (1871), numerous scholars have used the psychoanalitical method to interpret Carroll’s tales in numberless ways, and yet, the work continues to trigger an enormous interpretative appeal. Most of that research has been performed applying Freudian psychoanalysis to the text, to prove, for example, Carroll’s impulses towards little girls. Taking Lacan’s lecture “Homage to Lewis Carroll” (1966) as a starting point, I try to reverse that practice and explore how those two literary works may contribute to a theorization on the subjective structure. To that purpose, I analyze the presence of four elements of the Lacanian theory in those two works, namely, the Symbolic, the Imaginary, and the Real, and the sublimating nature of the work of art. The results seem to confirm Lacan’s stand that “Theory must always in the end hand over to practice.”es
dc.description.abstractDesde la primera publicación de Las Aventuras de Alicia en el País de las Maravillas (1865) y A Través del Espejo (1871), un sinfín de expertos emplearon el método psicoanalítico para interpretar los cuentos de Carroll de innumerables maneras y, aun así, la obra sigue suscitando un inmenso interés interpretativo. La mayoría de las investigaciones sobre el tema se han realizado aplicando el psicoanálisis Freudiano al texto, para demostrar, por ejemplo, los impulsos que Carroll sentía por las niñas. Tomando como punto de partida la conferencia de Lacan “Homenaje a Lewis Carroll” (1966), intento invertir esa práctica y explorar cómo esas dos obras literarias pueden contribuir a una teorización sobre la estructura subjetiva. Para ello, analizo la presencia de cuatro aspectos de la teoría Lacaniana en esas dos obras, concretamente, lo Simbólico, lo Imaginario y lo Real, y el carácter sublimador de la obra de arte. Los resultados parecen confirmar la postura de Lacan de que “la teoría tiene que ceder la vez a la práctica.”es
dc.description.sponsorshipDepartamento de Filología Inglesaes
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.classificationAlice in Wonderlandes
dc.subject.classificationThrough the Looking Glasses
dc.subject.classificationJacques Lacanes
dc.subject.classificationSymbolices
dc.subject.classificationImaginaryes
dc.subject.classificationReales
dc.subject.classificationAlicia en el País de las Maravillases
dc.subject.classificationA Través del Espejoes
dc.subject.classificationSimbólicoes
dc.subject.classificationImaginarioes
dc.titleAlice after Lacan: The Symbolic, the Imaginary, and the Reales
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises
dc.description.degreeGrado en Estudios Ingleseses
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.subject.unesco5701.11 Enseñanza de Lenguases


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