Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/51738
Título
Integrating Intercultural Communicative Competence in the English Classroom to Prevent Ethnic Bullying
Autor
Director o Tutor
Año del Documento
2021
Titulación
Grado en Estudios Ingleses
Resumen
Within the worldwide problem of bullying, an overlooked but equally harmful issue exists -ethnic bullying. This study investigates the possibility of preventing it by teaching Intercultural Communicative Competence in English lessons. Consequently, the main causes of ethnic bullying are analysed from the point of view of Intercultural Education and EFL teaching to retrieve theoretical evidence about it. Furthermore, aiming to elaborate an anti-ethnic-bullying proposal for English lessons, an already existing anti-bullying program was selected to assess its effectivity and modify it accordingly to this study’s aims. The investigation revealed that students could develop positive attitudes towards foreign students following this method, but this still needs to be proven by further investigation. Additionally, a suitable didactic proposal for preventing ethnic bullying while learning English was developed, yet statistical support is needed to measure its effectiveness. Further, it shows that English teaching and bullying prevention can be combined without having to compromise. Dentro del problema mundial que supone el bullying, existe una cuestión ignorada pero igualmente perjudicial: el bullying étnico. Este estudio investiga cómo prevenir el bullying étnico enseñando la Competencia Comunicativa Intercultural en las clases de inglés. Por consiguiente, se analizan las causas del bullying étnico desde la Educación Intercultural y la enseñanza de inglés para obtener evidencias teóricas al respecto. Además, con el objetivo de elaborar una propuesta anti-bullying étnico para las clases de inglés, se seleccionó un programa anti-bullying ya existente para evaluar su efectividad y modificarlo de acuerdo con los objetivos de este estudio. La investigación revela que los alumnos podrían desarrollar actitudes más positivas hacia los estudiantes extranjeros usando este método, pero aún debe ser comprobado. Además, se elabora una propuesta didáctica apropiada para prevenir el acoso étnico aprendiendo inglés, pero necesita apoyo estadístico. Asimismo, se demuestra que es posible prevenir el bullying y enseñar inglés sin tener que renunciar a una.
Materias Unesco
5701.11 Enseñanza de Lenguas
Palabras Clave
Anti-bullying proposal
Ethnic bullying Prevention
Intercultural Communicative Competence
Bullying in the English Classroom
Intercultural Education
Multicultural Classrooms
Propuesta anti-bullying
Prevención del bullying étnico
Competencia Comunicativa Intercultural
Bullying en el aula de inglés
Educación Intercultural
Aulas multiculturales
Departamento
Departamento de Filología Inglesa
Idioma
eng
Derechos
openAccess
Aparece en las colecciones
- Trabajos Fin de Grado UVa [30339]
Ficheros en el ítem
La licencia del ítem se describe como Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional