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dc.contributor.authorMartínez Sanz, Raquel 
dc.date.accessioned2022-02-07T12:06:45Z
dc.date.available2022-02-07T12:06:45Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationJournal of Digital Media & Interaction, 2019, Vol. 2, Nº. 3, pp. 23-35es
dc.identifier.issn2184-3120es
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/51927
dc.descriptionProducción Científicaes
dc.description.abstractThis paper explores the different manifestations of the participation applied to the museum field emphasizing especially on the educational effects of the collective intelligence and the crowdsourcing, focusing on the configuration of communities that promote the dissemination of cultural contents. With the appearance of the Web 2.0 different forms are popularized and extended, a priori, uninterested in collaboration, nevertheless, it's advised that the participation in the cultural and artistic field has a long tradition not mediated by technology, of which the museum is a privileged witness. Regardless, it’s demonstrated that placing the technology in service of the user can break the vertical and authoritarian knowledge transfer system, making the museum a concerned for the different publics' interests meeting place. The supervision of specific examples leads to the conclusion that the museum organizing participative projects which incorporate the non-expert voices, brings an image of closeness, thus strengthening their interest and commitment with the institution.es
dc.description.abstractEste trabajo explora las diferentes manifestaciones de la participación aplicada al ámbito del museo, incidiendo especialmente en los efectos educativos de la inteligencia colectiva y el crowdsourcing. Se parte de la premisa que la eclosión de la Web 2.0 populariza y hace extensible distintas formas, a priori, desinteresadas de colaboración. Además, se demuestra que la tecnología puesta al servicio del usuario logra romper con el sistema vertical y autoritario de transferencia de conocimientos, haciendo del museo un lugar de encuentro. La supervisión de ejemplos concretos, permite concluir que cuando el museo pone en práctica proyectos participativos que incorporan la voz del no experto se suscita en el usuario una imagen de cercanía reforzando su interés y compromiso con la institución.es
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidade de Aveiroes
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectMuseoses
dc.subjectComunicaciónes
dc.subjectMuseos - Innovaciones Tecnológicases
dc.subjectParticipación ciudadanaes
dc.titleEl fenómeno de la participación en el museo. Un mecanismo para construir comunidades
dc.title.alternativeThe phenomenon of participation in the museum. A mechanism to build community
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.holder© Universidade de Aveiroes
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34624/jdmi.v2i3.3678
dc.relation.publisherversionhttps://proa.ua.pt/index.php/jdmi/article/view/3678es
dc.identifier.publicationfirstpage23es
dc.identifier.publicationissue3es
dc.identifier.publicationlastpage35es
dc.identifier.publicationtitleJournal of Digital Media & Interactiones
dc.identifier.publicationvolume2es
dc.peerreviewedSIes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.subject.unesco5101.06 Museologíaes
dc.subject.unesco6308 Comunicaciones Socialeses


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