• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • SCIENTIFIC PRODUCTION
    • Departamentos
    • Dpto. Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal
    • DEP17 - Artículos de revista
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • SCIENTIFIC PRODUCTION
    • Departamentos
    • Dpto. Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal
    • DEP17 - Artículos de revista
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/53585

    Título
    The relationship between formative assessment systems, academic performance and teacher and student workloads in higher education
    Otros títulos
    Relación entre sistemas de evaluación formativa, rendimiento académico y carga de trabajo del profesor y del alumno en la docencia universitaria
    Autor
    Romero Martín, María del Rosario
    Fraile Aranda, AntonioAutoridad UVA Orcid
    López Pastor, Víctor ManuelAutoridad UVA Orcid
    Castejón Oliva, Francisco Javier
    Año del Documento
    2014
    Editorial
    Fundación Infancia y Aprendizaje
    Taylor & Francis
    Descripción
    Producción Científica
    Documento Fuente
    Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje, Vol. 37, Nº 2, 2014, págs. 310-341
    Abstract
    The purpose of this study was to analyse the extent to which the implementation of formative assessment systems in higher education influences students` academic performance; student and teacher workloads; and student satisfaction with such processes. Data come from 39 cases that apply formative assessment systems in higher education, which correspond to 15 Spanish universities and cover a total of 30 different tutors and 3625 students. Descriptive statistics and ANOVAS have been applied. The results suggest that the development of formative assessment systems: (a) produces a significant improvement in the academic performance of students; (b) is a workload that can be managed within the academic work set, both for students and teachers; and (c) that students show high levels of satisfaction with the formative assessment systems in which they participate and consider that they learn better with these as opposed to more traditional models.
     
    El objetivo del presente estudio fue analizar la influencia que tiene la aplicación de sistemas de evaluación formativa en la docencia universitaria en el rendimiento académico del alumnado, en la carga de trabajo de alumnado y profesorado y en la satisfacción del alumnado en dichos procesos. Los datos proceden de 39 casos que emplean sistemas de evaluación formativa en la docencia universitaria, que corresponden con 15 universidades españolas y que abarcan un total de 30 asignaturas diferentes y 3625 alumnos. Se aplican estadísticos descriptivos y ANOVAS. Los resultados parecen indicar que el desarrollo de sistemas de evaluación formativa: (a) produce una considerable mejora en el rendimiento académico del alumnado; (b) es una carga de trabajo asumible dentro de la dedicación académica establecida, tanto para el alumnado como para el profesorado; (c) el alumnado muestra una alta satisfacción con el proceso de evaluación formativa en el que participa, percibiendo un mayor aprendizaje respecto a modelos más tradicionales.
    Materias (normalizadas)
    Alumnos - Evaluación
    Evaluación en educación
    Educación superior
    Rendimiento académico
    Enseñanza universitaria - España
    Materias Unesco
    5312.04 Educación
    ISSN
    0210-3702
    Revisión por pares
    SI
    DOI
    10.1080/02103702.2014.918818
    Version del Editor
    https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02103702.2014.918818
    Propietario de los Derechos
    © Fundación Infancia y Aprendizaje
    Idioma
    eng
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/53585
    Tipo de versión
    info:eu-repo/semantics/publishedVersion
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • DEP17 - Artículos de revista [326]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    The-relationship-between-formative-assessment-systems-academic-performance-and-teacher-and-student.pdf
    Tamaño:
    479.0Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10