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dc.contributor.advisorTorrego Egido, Luis Mariano 
dc.contributor.advisorMansilla Sepúlveda, Juan Guillermo
dc.contributor.authorBravo Villa, Ninosca Carmen
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Escuela de Doctorado 
dc.date.accessioned2023-06-07T12:52:11Z
dc.date.available2023-06-07T12:52:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/59787
dc.description.abstractThe text presented corresponds to a doctoral thesis by compilation of articles. The title is Inclusive intercultural education in a Mapuche-Lafkenche school context in Chile. Inclusion and interculturality are concepts studied by the academic world in a separately, and, at the same time, the educational policies of the States address it through non-public channels. convergent. The problem is related to the consequences of the encounter/disagreement culture experienced by the Mapuche People and the State of Chile in the schooling processes civilizational. The exclusion of indigenous knowledge and educational practices of the Mapuche from the costa (lafkenches) at school is a pedagogical, ethical, cultural and biopolitical problem. I know visualizes a dilemmatic relationship between Mapuche education and school education since that seeks to assimilate the student to Western culture, excluding knowledge acquired in Mapuche community environments. The method used is qualitative with dense descriptive scopes, guided by a hermeneutic paradigm and study design of cases. The context of the problem was the Costa Araucanía territory in south-central Chile, inhabited mainly by the Lafkenche Mapuche people. interviews were applied semi-structured, non-intrusive community conversations, document analysis writing and classroom observations. It was concluded that the Chilean State assumed a character monocultural, homogenizing and colonizing, through the spread of the Spanish language in the school system. Mapunzugun was made invisible, revealing racism, exclusion and segregation of Mapuche students based on the denial of the language. rural schools of the studied territory called "Costa Araucanía" promote educational projects that they “formally” include intercultural education, but in practice they remain practices monocultural schoolchildren. Mapuche knowledge is made invisible, denying the dimension social and historical of his being, which generates an asymmetrical relationship of knowledge in the classroom. It is concluded that the role that Traditional Educators develop in school classrooms Mapuche is essential for the transmission of the ancestral knowledge of the peoples originating.en
dc.description.abstractEl texto que se presenta corresponde a una tesis doctoral por compilación de artículos. El título es Educación intercultural inclusiva en contexto escolar Mapuche-Lafkenche en Chile. La inclusión e interculturalidad son conceptos estudiados por el mundo académico de manera separada, y, a la vez, las políticas educativas de los Estados la abordan a través de vías no convergentes. El problema se relaciona con las consecuencias del encuentro/desencuentro cultural vivido por el Pueblo Mapuche y el Estado de Chile en los procesos de escolarización civilizatoria. La exclusión de saberes y prácticas educativas indígenas de los mapuche de la costa (lafkenches) en la escuela es un problema pedagógico, ético, cultural y biopolítico. Se visualiza una relación dilemática entre la educación mapuche y la educación escolar puesto que se busca asimilar al estudiante a la cultura occidental, excluyendo los conocimientos adquiridos en ambientes comunitarios mapuche. El método utilizado es cualitativo con alcances descripitvos densos, orientados por un paradigma hermenéutico y diseño de estudios de casos. El contexto del problema fue el territorio Costa Araucanía en el centro sur de Chile, habitado principalmente por el pueblo mapuche lafkenche. Se aplicaron entrevistas semiestructuradas, conversaciones comunitarias no intrusivas, análisis de documentos escritos y observaciones de aula. Se concluyó que el Estado chileno asumió un carácter monocultural, homogeneizador y colonizador, a través de la difusión del idioma castellano en el sistema escolar. Se invisibilizó el mapunzugun, dejando en evidencia racismo, exclusión y segregación de estudiantes mapuche a partir de la negación del idioma. Las escuelas rurales del territorio estudiado denominado “Costa Araucanía” promueven proyectos educativos que incluyen “formalmente” la educación intercultural, pero en la práctica permanecen prácticas escolares monoculturales. Los saberes mapuche son invisibilizados, negando la dimensión social e histórica de su ser, lo que genera una relación asimétrica de conocimientos en el aula. Se concluye que el rol que desarrollan en las aulas escolares los Educadores Tradicionales Mapuche es fundamental para la transmisión de los saberes ancestrales de los prueblos originarios.es
dc.description.sponsorshipEscuela de Doctorado
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectEducación intercultural
dc.subject.classificationInterculturality
dc.subject.classificationInterculturalidad
dc.subject.classificationInclusive education
dc.subject.classificationEducación inclusiva
dc.titleEducación intercultural inclusiva en contexto Mapuche - Lafkenche en Chile
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.date.updated2023-06-07T12:52:11Z
dc.description.degreeDoctorado en Investigación Transdisciplinar en Educación
dc.identifier.doi10.35376/10324/59787
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.unesco58 Pedagogía


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