Show simple item record

dc.contributor.advisorLópez Pastor, Víctor Manuel 
dc.contributor.advisorHortigüela Alcalá, David
dc.contributor.authorPascual Arias, Cristina 
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Escuela de Doctorado 
dc.date.accessioned2023-06-19T09:28:36Z
dc.date.available2023-06-19T09:28:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/59898
dc.description.abstractThe aim of this doctoral thesis is to analyze the teaching development produced in an “Intern-level Seminar on Formative and Shared Assessment (F&SA)”, which develops a process of In-Service Teacher Education (ISTE) based on Action-Research (A-R) practices, as well as the functioning of this seminar and its results. Based on this objective, several specific objectives have been sequenced: (a) to analyze how the ISTE and the A-R contribute to the teaching development of the participants; (b) to evaluate the development of the seminar during four academic years; (c) to analyze the most relevant aspects of the F&SA practices that have been carried out in all educational stages; (d) to determine the most relevant results of these practices; (e) to analyze the consequences of the COVID-19 pandemic on the F&SA practices. The research method developed is a mixed method design, specifically a predominantly qualitative case study. The data collection techniques were: participant observation, focus group discussion, two questionnaires, minutes of seminar meetings and reports of good practices prepared by teachers. The data obtained were analyzed by categorizing and coding a series of categories and sub-categories in line with the specific objectives, in order to achieve a global understanding of the information obtained. The results of the present study seem to indicate that: (a) the ISTE and the A-R cycles developed in the seminar have contributed to the teaching development of the participants; (b) the dynamics of the seminar have evolved favorably, adapting to the circumstances; (c) the most relevant aspects of the F&SA practices show that: some F&SA instruments are used in all educational stages, student participation is higher thanks to F&SA and the teacher's workload is higher when starting to develop these systems, then it decreases, as soon as the student's workload is usually adequate; (d) the most relevant results of F&SA practices show that students' academic performance is good at all stages, and teachers find more advantages than disadvantages to F&SA; (e) due to the COVID-19 pandemic, almost all teachers point out that F&SA facilitated the monitoring and development of distance education.en
dc.description.abstractLa presente tesis doctoral tiene como objetivo analizar el desarrollo docente producido en un "Seminario Internivelar sobre Evaluación Formativa y Compartida (EFyC)", que desarrolla un proceso de Formación Permanente del Profesorado (FPP) a partir de prácticas de Investigación-Acción (I-A), así como el funcionamiento de dicho seminario y sus resultados. A partir de este objetivo se han secuenciado diversos objetivos específicos: (a) analizar como contribuye la FPP y la I-A al desarrollo docente de los participantes; (b) evaluar el desarrollo del seminario durante cuatro cursos académicos; (c) analizar los aspectos más relevantes de las prácticas de EFyC que se han llevado a cabo en todas las etapas educativas; (d) determinar los resultados más relevantes de dichas prácticas; (e) analizar las consecuencias de la pandemia COVID-19 en las prácticas de EFyC. El método de investigación desarrollado es un diseño de método mixto, concretamente un estudio de caso predominantemente cualitativo. Las técnicas de obtención de datos han sido: observación participante, grupo de discusión, dos cuestionarios, actas de las reuniones del seminario e informes de buenas prácticas elaborados por los docentes. Los datos obtenidos se analizaron mediante categorización y codificación de una serie de categorías y sub-categorías en consonancia con los objetivos específicos, para lograr una comprensión global de la información obtenida. Los resultados del presente estudio parecen indicar que: (a) la FPP y los ciclos de I-A desarrollados en el seminario han contribuido al desarrollo docente de los participantes; (b) las dinámicas del seminario han evolucionado favorablemente, adaptándose a las circunstancias; (c) los aspectos más relevantes de las prácticas de EFyC muestran que: algunos instrumentos de EFyC se utilizan en todas las etapas educativas, la participación del alumnado es mayor gracias a la EFyC y la carga de trabajo del profesorado es mayor al empezar a desarrollar estos sistemas, después va disminuyendo, en cuanto la carga de trabajo del alumnado suele ser la adecuada; (d) los resultados más relevantes de las prácticas de EFyC muestran que el rendimiento académico de los alumnos es bueno en todas las etapas, y los docentes encuentran más ventajas que inconvenientes a la EFyC; (e) debido a la pandemia COVID-19, casi todos los docentes señalan que la EFyC facilitó el seguimiento y el desarrollo de la educación a distancia.es
dc.description.sponsorshipEscuela de Doctorado
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectEducación
dc.subjectEducación permanente
dc.subject.classificationFormative Assessment
dc.subject.classificationEvaluación Formativa
dc.subject.classificationPermanent education
dc.subject.classificationFormación Permanente
dc.subject.classificationAction-Research
dc.subject.classificationInvestigación-Acción
dc.titleFormación permanente del profesorado a través de un seminario internivelar: aprender mediante investigación-acción sobre evaluación formativa y compartida
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.date.updated2023-06-19T09:28:36Z
dc.description.degreeDoctorado en Investigación Transdisciplinar en Educación
dc.identifier.doi10.35376/10324/59898
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.unesco5312.04 Educación


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record