• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • SCIENTIFIC PRODUCTION
    • Escuela de Doctorado (ESDUVa)
    • Tesis doctorales UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • SCIENTIFIC PRODUCTION
    • Escuela de Doctorado (ESDUVa)
    • Tesis doctorales UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/61049

    Título
    Música, ocio y sociabilidad: el hecho musical en Valladolid a través de El Norte de Castilla (1910-1920)
    Autor
    Calonge Conde, AnaAutoridad UVA
    Director o Tutor
    Peruarena Arregui, JuanAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Escuela de DoctoradoAutoridad UVA
    Año del Documento
    2022
    Titulación
    Doctorado en Musicología
    Abstract
    In this research I examine the musical acts in the city of Valladolid between 1910 and 1920 through the information provided by the newspaper El Norte de Castilla. The general nature of this hemerographic source consolidates it as a valid and especially pertinent object of study to approach the musical events of the city, the main objective of this work. In addition to the enormous amount of information it provides, the press is also a recipient of sociopolitical, economic, ideological and identity processes that contribute to reproducing and configuring performative mechanisms through which every community represents and understands itself, in which matters what is told and how it is told. The period addressed in this work had been characterized by continuous changes in government, the Riff War, the First World War, constant price increases in basic products, as well as the rise of the labor movement, and regenerationism as the main ideological movement that led the newspaper to bet on a cultural renaissance, claimed and built by the speeches themselves. This position motivated the press to revile, on the one hand, and to support, on the other, certain musical practices based on their consideration in artistic terms. A situation that contrasted with the reality of a city monopolized by a intense leisure offer that was carried out by those genres that traditional historiography has considered liminal but that, paradoxically, were absolutely main.
     
    En esta investigación examino el hecho musical en la ciudad de Valladolid entre 1910 y 1920 a través de la información proporcionada por el diario El Norte de Castilla. El carácter generalista de esta fuente hemerográfica la consolida como un objeto de estudio válido y especialmente pertinente para acercarse a los eventos musicales de la ciudad, objetivo principal de este trabajo. Además de la enorme cantidad de información que proporciona, la prensa es también receptora de procesos sociopolíticos, económicos, ideológicos e identitarios que contribuyen a reproducir y configurar mecanismos performativos a través de los que toda comunidad se representa y se comprende a sí misma, en la que importa lo que se cuenta y el cómo se cuenta. El periodo que se aborda en este trabajo se había caracterizado por continuos cambios de gobierno, la Guerra del Riff, la Primera Guerra Mundial, aumentos constantes de precios en los productos básicos, así como el auge del movimiento obrero, y el regeneracionismo como principal movimiento ideológico que llevó al diario a apostar por un renacimiento cultural, reivindicado y construido por los propios discursos. Esta postura motivó a la prensa a denostar, por un lado, y apostar, por el otro, por determinadas prácticas musicales en función de su consideración en términos artísticos. Una situación que contrastaba con la realidad de una ciudad monopolizada por una intensa oferta de ocio que protagonizaron aquellos géneros que la historiografía tradicional ha considerado liminares pero que, paradójicamente, fueron absolutamente principales.
    Materias (normalizadas)
    Música - España - Valladolid - Siglo XIX
    Materias Unesco
    6203.06 Música, Musicología
    Palabras Clave
    Press and music
    Prensa y música
    Leisure sociability
    Ocio y sociabilidad
    Departamento
    Escuela de Doctorado
    DOI
    10.35376/10324/61049
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/61049
    Tipo de versión
    info:eu-repo/semantics/publishedVersion
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Tesis doctorales UVa [2372]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TESIS-2181-230824.pdf
    Tamaño:
    28.32Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10