Show simple item record

dc.contributor.advisorGonzález Cubero, María Josefa 
dc.contributor.advisorMaia Teixeira, María Helena
dc.contributor.authorZarza Arribas, Alba
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Escuela de Doctorado 
dc.date.accessioned2023-10-02T12:21:59Z
dc.date.available2023-10-02T12:21:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/61863
dc.description.abstractThe documentary film produced by the dictatorships of the New States in Portugal (1933-1974) and Spain (1939-1975) recorded the main social and political events that took place during the central decades of the twentieth century, making their materials an indispensable source for the knowledge of the architecture built during this period. As a whole, the cinematographic images that disseminated the new built works offer a broad panorama of the construction policies undertaken by the authoritarian regimes in the Iberian Peninsula and expose their interests in the creation and dissemination of a certain image of architecture that has been transferred to the collective imagination of its spectators. This Doctoral Thesis deals with the architectural contents of the Portuguese newsreels Jornal Português (1938-1951) and Imagens de Portugal (1953-1970) and the Spanish newsreels Noticiario Español (1938-1941) and NO-DO (Noticiarios y Documentales Cinematográficos, 1943-1981), in addition to the documentaries produced by the official bodies of both countries, all of that to shape the story that the cinematographic medium hatched about the architectures of power and, particularly, of national residential policies. The first part of the work is devoted to the contextualisation of film production on the Peninsula, with its most direct antecedents, the quantification of the architectural contents that form the objective bases of the research. Together with the quantification, an approach is made to the reviews of foreign architecture in the Peninsula as well as the international scope of Spanish and Portuguese architecture, and of these in their own countries. The second part focuses on the cinematographic image that the official cinema offered of the new homes built, and the staging with which they were presented, in clear competition with other graphic media. The conclusions of the research synthesise the characteristics and contributions obtained from the analysis of these film materials that have condensed historical time and geographical space by establishing a comparative framework between the two countries, providing an introspective and, at the same time, transnational vision of the architectural fulfilments.en
dc.description.abstractEl cine documental producido por las dictaduras de los Nuevos Estados en Portugal (1933-1974) y en España (1939-1975) registró los principales acontecimientos sociales y políticos que tuvieron lugar durante las décadas centrales del siglo XX por lo que sus materiales son una fuente indispensable para el conocimiento de la arquitectura construida durante este período. En conjunto, las imágenes cinematográficas que difundieron las nuevas obras edificadas ofrecen un amplio panorama de las políticas constructivas emprendidas por los regímenes autoritarios en la península Ibérica y exponen sus intereses en la creación y difusión de una determinada imagen de la arquitectura que ha traspasado al imaginario colectivo de sus espectadores. La Tesis Doctoral aborda los contenidos arquitectónicos de los noticiarios portugueses Jornal Português (1938-1951) e Imagens de Portugal (1953-1970) y de los españoles Noticiario Español (1938-1941) y NO-DO (Noticiarios y Documentales Cinematográficos, 1943-1981), además de los documentales producidos por los organismos oficiales de ambos países, todo ello para conformar el relato que el medio cinematográfico tejió sobre las arquitecturas del poder y, específicamente, de las políticas residenciales nacionales. La primera parte del trabajo se dedica a la contextualización de la producción cinematográfica de la Península, con sus antecedentes más directos, seguida de la cuantificación de los contenidos arquitectónicos que sientan las bases objetivas de la investigación. Junto a la cuantificación, se realiza una aproximación a las reseñas de la arquitectura extranjera en la Península y al alcance internacional de la arquitectura española y portuguesa, y de éstas en sus propios países. La segunda parte se centra en la imagen cinematográfica que el cine oficial ofreció de los nuevos hogares construidos, y la puesta en escena con la que fueron presentados, en clara competencia con otros medios de comunicación gráficos. Las conclusiones de la investigación sintetizan las características y las aportaciones obtenidas del análisis de estos materiales fílmicos que han condensado el tiempo histórico y el espacio geográfico al establecer un marco comparativo entre los dos países, brindando una mirada introspectiva y, a la vez, transnacional de las realizaciones arquitectónicas.es
dc.description.sponsorshipEscuela de Doctorado
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectArquitectura
dc.subject.classificationArchitecture
dc.subject.classificationArquitectura
dc.subject.classificationdocumentary cinema
dc.subject.classificationCine documental
dc.subject.classificationhousing
dc.subject.classificationVivienda
dc.titlePasajes arquitectónicos. La vivienda en el cine de Estado de España y Portugal (1938-1975)
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.date.updated2023-10-02T12:21:59Z
dc.description.degreeDoctorado en Arquitectura
dc.identifier.doi10.35376/10324/61863
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.unesco6201 Arquitectura


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record