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dc.contributor.advisorBarrio Marco, José Manuel Eduardo es
dc.contributor.authorCaballero del Pozo, Iris
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras es
dc.date.accessioned2023-12-22T09:01:50Z
dc.date.available2023-12-22T09:01:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/63792
dc.description.abstractIn the context of the American and French Revolutions, the Enlightenment and the increasing industrialization, William Blake’s The Marriage of Heaven and Hell became a universal manifest in favour of intellectual freedom and an earlier example of religious, political and social criticism. Two centuries later, in a complex period characterized by several international conflicts, economic crisis and the progressive emergence of counterculture movements and avant-garde artistic manifestations, Aldous Huxley similarly denounced the decline of Western civilization due to overpopulation, industrial dehumanization, scientific and technological overuse, cultural censorship and political oppression. Considering both authors have become emblematic figures against totalitarian governments denouncing how Rationalism has been used by the dominant class to discredit alternative ideologies, my purpose in this paper is to determine to what extent Blake’s work influences Huxley’s evolution from the dystopia Brave New World to the utopia Island.es
dc.description.abstractEn el marco de la Revolución americana y francesa, la Ilustración y la creciente industrialización, El matrimonio del cielo y el infierno de William Blake se convirtió en un manifiesto universal en favor de la libertad intelectual y un ejemplo temprano de crítica política, religiosa y social. Dos siglos después, en un turbulento periodo marcado por conflictos internacionales, crisis económicas y la progresiva aparición de movimientos contraculturales y manifestaciones artísticas de vanguardia, Aldous Huxley denunció el declive de la civilización occidental debido a la superpoblación, la deshumanización, el abuso tecnológico, la censura y la opresión política. Considerando que ambos autores han denunciado la imposición del racionalismo por parte de los regímenes totalitarios con el fin de desacreditar ideologías alternativas, mi propósito en este trabajo es determinar hasta dónde llega la influencia de Blake en la evolución literaria de Huxley, desde la distopía Un mundo feliz hasta la utopía La isla.es
dc.description.sponsorshipDepartamento de Filología Inglesaes
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.classificationBlakees
dc.subject.classificationHuxleyes
dc.subject.classificationPsychedelic drugses
dc.subject.classificationDystopiaes
dc.subject.classificationUtopiaes
dc.subject.classificationMysticismes
dc.subject.classificationDrogas psicodélicases
dc.subject.classificationDistopíaes
dc.subject.classificationUtopíaes
dc.subject.classificationMisticismoes
dc.titleThe Doors to Psychedelic Utopia: William Blake’s Influence on Aldous Huxley’s Evolution from the Dystopian to the Utopian Genrees
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises
dc.description.degreeGrado en Estudios Ingleseses
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.subject.unesco5701.11 Enseñanza de Lenguases


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