• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo UVaDOCComunidadesPor fecha de publicaciónAutoresMateriasTítulos

    Mi cuenta

    Acceder

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    Compartir

    Ver ítem 
    •   UVaDOC Principal
    • PRODUCCIÓN CIENTÍFICA
    • Departamentos
    • Dpto. Pedagogía
    • DEP54 - Artículos de revista
    • Ver ítem
    •   UVaDOC Principal
    • PRODUCCIÓN CIENTÍFICA
    • Departamentos
    • Dpto. Pedagogía
    • DEP54 - Artículos de revista
    • Ver ítem
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/65161

    Título
    Recursos digitales y enfoques de enseñanza en la formación inicial del profesorado de Historia
    Autor
    Gómez Carrasco, Cosme J.
    Rodríguez Medina, JairoAutoridad UVA Orcid
    Chaparro Sainz, Álvaro
    Alonso García, Santiago
    Año del Documento
    2022-01-03
    Editorial
    UNED Revistas Científicas
    Descripción
    Producción Científica
    Documento Fuente
    Gómez Carrasco, C. J., Rodríguez-Medina, J., Chaparro Sainz, Á., & Alonso García, S. (2022). Recursos digitales y enfoques de enseñanza en la formación inicial del profesorado de historia. Educación XX1, 25(1), 143–170. https://doi.org/10.5944/educXX1.30483
    Resumen
    The present research is approached taking into account the studies that demonstrate the connection that teachers in training make with the playful or motivational role granted to ICT and digital resources, as well as from the research shown by the association between a teacher-centred teaching approach (ITTF) with superficial learning and a student-centred approach (CCSF) with deep learning. Thus, the general objective of this research is to analyze the teaching approaches of future history teachers in Spain and their relationship with their opinions on the use of digital resources in a classroom. For this purpose, a non-experimental quantitative design with a Likert scale was used, in which 646 students of the Master’s Degree in Teacher Training in the specialty of Geography and History from 22 different national universities participated, that is, 70% of the universities offering this degree in Spain. As a general conclusion, the statistical analysis carried out with the data corresponding to the approaches of future history teachers in Spain and their relationship with their opinions on the use of digital resources in a classroom allows us to infer that the validation and reliability of the applied tool is very positive; that there is a weak link between digital resources and educational processes and; finally, a significant relationship between the application of a particular teaching approach and a particular view about the use of technological resources is highlighted.
    Materias (normalizadas)
    Educación
    Formación del Profesorado
    Recursos Digitales
    Tecnología educativa
    Materias Unesco
    Enseñanza de la historia, Recursos didácticos, Tecnología educativa, Formación inicial del profesorado, Máster de Educación Secundaria
    Palabras Clave
    Enseñanza de la historia, Recursos didácticos, Tecnología educativa, Formación inicial del profesorado, Máster de Educación Secundaria
    ISSN
    1139-613X
    Revisión por pares
    SI
    DOI
    10.5944/educXX1.30483
    Patrocinador
    Ministerio de Ciencia e Innovación PGC2018-094491-B-C33
    Fundación Séneca KA226 [2020-1-ES01-KA226-HE-095430]
    Agencia Estatal de Investigación de España PID2020- 113453RB-I00
    Version del Editor
    https://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/30483
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/65161
    Tipo de versión
    info:eu-repo/semantics/publishedVersion
    Derechos
    openAccess
    Aparece en las colecciones
    • DEP54 - Artículos de revista [151]
    Mostrar el registro completo del ítem
    Ficheros en el ítem
    Nombre:
    Gómez Carrasco et al. - 2022 - Recursos digitales y enfoques de enseñanza en la formación inicial del profesorado de historia.pdf
    Tamaño:
    389.1Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Descripción:
    Artículo principal
    Thumbnail
    Visualizar/Abrir

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10