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dc.contributor.advisorGonzález García, José Ramón 
dc.contributor.advisorVicente Blanco, Dámaso Francisco Javier 
dc.contributor.authorRocha, Ildo José
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Escuela de Doctorado 
dc.date.accessioned2024-02-16T10:46:27Z
dc.date.available2024-02-16T10:46:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/66284
dc.description.abstractAbstract: This study, whose theme is romantic love, for being it is a timeless theme in all cultures and literatures, aims to demonstrate the correspondences in the loving lyric of Oswaldo Osório and Vinicius de Moraes, and has as a background The Four Loves,by C. S. Lewis, whose terms, storge, philia, erosand agape constitute the axes of approach to the loving aesthetics of the two authors, especially in the construction of the female figure, emphasizing their passion, sensuality, gentleness, delicacy and strength. In this sense, the research is based on a theoretical perspective - which is linked to the orientation of Comparative Literature, with a multidisciplinary dimension, in a dialogue close to the studies of Mikhail Bakhtin, Julia Kristeva, Harold Bloom, Earl Miner or Tania Carvalhal - as well as a brief presentation of the context of the temporal, dialogism and intertextuality between life and the work of the two authors, taking into account the identity and literary systems of each one. It is observed that the romantic loving aesthetics of vinician and osorian texts present plural senses constructed under the objective reality and ideal of these poetic subjects - each one in his space and in his time - converging in the way they exalt love, femininity and eroticism.en
dc.description.abstractEste estudio, cuyo tema es el amor romántico, por ser un tema atemporal en todas las culturas y literaturas, tiene como objetivo demostrar las similitudes y singularidades en la poesia de amor de Oswaldo Osório y Vinícius de Moraes, teniendo como telón de fondo la obra Loss Cuatro Amores, de C. S. Lewis, cuyos términos, storge, philia, eros y agape constituyen ejes de aproximación a la estética amorosa de los dos autores, especialmente en la construcción de la figura femenina, destacando su pasión, sensualidad, suavidad, delicadeza y fuerza. En este sentido, la investigación parte de una perspectiva teórica -que se vincula con la orientación de la Literatura Comparada, con una dimensión multidisciplinar, en estrecho diálogo con los estudios de Mikhail Bakhtin, Julia Kristeva, Harold Bloom, Earl Miner o Tania Carvalhal - así como sobre una breve presentación del contexto temporal, dialogismo e intertextualidad entre la vida y obra de los dos autores, teniendo en cuenta la identidad y los sistemas literarios de cada uno. Parece que la estética del amor romántico de los textos vinicianos y osorianos presenta significados plurales construidos bajo la realidad objetiva e ideal de estos sujetos poéticos - cada uno en su propio espacio y tiempo- confluyendo en la forma en que exaltan el amor, la feminidad y el erotismo.es
dc.description.sponsorshipEscuela de Doctorado
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectLiteratura
dc.subject.classificationRomantic love
dc.subject.classificationAmor romántico
dc.subject.classificationSimilarity
dc.subject.classificationSimilitud
dc.subject.classificationSingularities
dc.subject.classificationSingularidades
dc.subject.classificationPoetry
dc.subject.classificationPoesía
dc.titleEl amor en la poesía de Vinicius de Moraes y Oswaldo Osório (similitudes y singularidades)
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.date.updated2024-02-16T10:46:27Z
dc.description.degreeDoctorado en Español: Lingüística, Literatura y Comunicación
dc.identifier.doi10.35376/10324/66284
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.unesco5 Lingüística


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