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    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/73099

    Título
    Credibilidad e implicaciones éticas de las redes sociales para los jóvenes
    Autor
    Frutos Torres, María Belinda deAutoridad UVA Orcid
    Pastor Rodríguez, AnaAutoridad UVA Orcid
    Cruz Díaz, Rocío
    Año del Documento
    2021
    Editorial
    REVISTA LATINA DE COMUNICACIÓN SOCIAL
    Descripción
    Producción Científica
    Documento Fuente
    De Frutos Torres, B., Pastor Rodríguez, A. ., & Cruz-Díaz, R. (2021). Credibilidad e implicaciones éticas de las redes sociales para los jóvenes . Revista Latina De Comunicación Social, (79), 51–68.
    Abstract
    Introduction: social networks are scenarios overload with information, tutorial, recommendations, jokes, advertising, fake news, and other contents which do not always reach the desired quality standards in mass media. Learning to handle this environment is essential to maintain critical and informed citizens, particularly among the youngest. This research focuses on the opinion about the content that circulates on social networks and the credibility and trust generated. Methodology: a correlational study is run with 935 participants between 18 and 25 years old selected by snowball process that filled an online questionnaire. Exploratory factor analysis identifies four dimensions that assess the implications of social media. Results and Discussion: those who are more identified with the controversial vision and lack of objectivity of social media show a higher level of trust in the sources of information on the Internet and lower trust levels in the news that appears in the profile feed. Sharing the vision of social media as an alternative channel to be informed is associated with giving greater confidence to the news content of social media, to the recommendations of unknown users and influencers. Conclusions: young people have a vision of the implication of social media that reflects some of the problems that have arisen in this space of interaction. The recommendation is to maintain a critical attitude towards social media content.
    Materias (normalizadas)
    Comunicación Audiovisual y Publicidad
    Materias Unesco
    5910.02 Medios de Comunicación de Masas
    Palabras Clave
    youth
    social media
    trust
    credibility
    information
    media ethics
    ISSN
    1138-5820
    Revisión por pares
    SI
    DOI
    10.4185/RLCS-2021-1512
    Patrocinador
    Financiado por el Ministerio de Innovación y Ciencia del Gobierno de España, con el proyecto I+D+I titulado: «INTERNETICA Verdad y ética en las redes sociales. Percepciones e influencias educativas en jóvenes usuarios de Twitter, Instagram y YouTube» con referencia: PID 2019-104689RD-100.
    GIR GICAVH-COMUNICACIÓN AUDIOVISUAL E HIPERMEDIA
    Version del Editor
    https://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/1515
    Propietario de los Derechos
    Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional
    Idioma
    eng
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/73099
    Tipo de versión
    info:eu-repo/semantics/publishedVersion
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • DEP098 - Artículos de revista [88]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    De_frutos_Pastor_Cruz_2021_Revista_Latina_de_Comunicaciขn_Social_EN.pdf
    Tamaño:
    436.2Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Descripción:
    ARTÍCULO PRINCIPAL
    Thumbnail
    FilesOpen
    Nombre:
    de_Frutos_Pastor_Cruz_21_Latina.pdf
    Tamaño:
    441.3Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Descripción:
    ARTÍCULO PRINCIPAL spanish version
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    FilesOpen

    Universidad de Valladolid

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