Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/74345
Título
Enhancing music education in the Peruvian Amazon: a call for urgent action
Año del Documento
2023
Editorial
Frontiers
Descripción
Producción Científica
Documento Fuente
Frontiers in Education, 2023, 8, 1-8
Resumen
(Español al final) This study focuses on music education in the Peruvian educational system,
specifically in the Alto Amazonas region. Through qualitative research methods
such as participant observation, video recordings, documentary analysis and
questionnaires, the study assesses the state of music education and music teacher
education, evaluates the musical training of individuals in jungle populations, and
explores strategies for preserving Amazonian folklore. The findings reveal a lack
of emphasis on music in the curriculum, inadequate teacher training, and a need
to protect and revitalize folklore. Recommendations are made to address these
issues, including curriculum development, teacher training, and revitalization
of traditional music in classrooms. The study emphasizes the importance of
integrating music into various subjects, increasing access to university music
courses, conducting research, and supporting ethnomusicological studies.
Urgent action is urged to improve music education, preserve cultural heritage, and
provide comprehensive musical education for students in the Peruvian Amazon.
Este estudio se centra en la educación musical en el sistema educativo peruano, específicamente en la región de Alto Amazonas. A través de métodos de investigación cualitativa, observación participante, grabaciones de vídeo, análisis documental y cuestionarios, el estudio evalúa el estado de la educación musical y la formación de profesores de música, analiza la formación musical de los individuos en las poblaciones selváticas y explora estrategias para preservar el folclore amazónico. Los resultados revelan una falta énfasis de la música en los planes de estudio, una formación inadecuada de los profesores y la necesidad de proteger y revitalizar el folclore amazónico. Se formulan recomendaciones para
de los planes de estudio, la formación del profesorado y la revitalización de la música tradicional en las aulas. El estudio subraya la importancia de integrar la música en diversas asignaturas, aumentar el acceso a los cursos universitarios de música y apoyar los estudios etnomusicológicos.
Se insta a tomar medidas urgentes para mejorar la educación musical, preservar el patrimonio cultural y
y proporcionar una educación musical integral a los estudiantes de la Amazonía peruana.
Materias (normalizadas)
Educación musical
Palabras Clave
educational research, music education, Latin American culture, American studies, teacher education
Educación musical
ISSN
2504284X
Revisión por pares
SI
Version del Editor
Idioma
spa
Tipo de versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Derechos
openAccess
Aparece en las colecciones
Ficheros en el ítem