• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo UVaDOCComunidadesPor fecha de publicaciónAutoresMateriasTítulos

    Mi cuenta

    Acceder

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    Compartir

    Ver ítem 
    •   UVaDOC Principal
    • PRODUCCIÓN CIENTÍFICA
    • Departamentos
    • Dpto. Historia Moderna, Contemporánea, de América y Periodismo
    • DEP099 - Artículos de revista
    • Ver ítem
    •   UVaDOC Principal
    • PRODUCCIÓN CIENTÍFICA
    • Departamentos
    • Dpto. Historia Moderna, Contemporánea, de América y Periodismo
    • DEP099 - Artículos de revista
    • Ver ítem
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/74378

    Título
    Political polarization and media, their impact on democracy and society
    Autor
    Gómez García, SalvadorAutoridad UVA Orcid
    Berrocal Gonzalo, SaloméAutoridad UVA Orcid
    Waisbord, Silvio
    Año del Documento
    2023
    Editorial
    Profesional de la Información
    Descripción
    Producción Científica
    Documento Fuente
    Profesional De La información, 2023, vol. 32, n. 6
    Resumen
    This article examines the relationship between political polarization and the media in contemporary society. Polariza-tion has become a prevalent phenomenon in many countries, characterized by the increasing division of opinions and extreme attitudes among different political groups. Media, as key actors in disseminating information and shaping public opinion, play a crucial role in perpetuating or mitigating this process. This work presents a conceptualization of the phenomenon and examines its connection with the media landscape, establishing its origins as well as its consequences: audience segmentation, sensationalism, and media bias. Additionally, an exploration is conducted on artificial intelli-gence, data analysis, message personalization, chatbots, or algorithms as influential agents in the growth of political polarization. The effects of polarization impact society’s media consumption and the functioning of democracy itself. Informational fragmentation, growing distrust towards media, and political disengagement are some of the most signi-ficant consequences. Therefore, this article addresses possible solutions and strategies to promote a more constructive and less polarized public discourse.
    Palabras Clave
    Audience segmentation; Sensationalism; Media; Media bias; Artificial intelligence; AI; Political communication; Democracy; Disinformation; Information literacy; Algorithmic curation.
    ISSN
    1386-6710
    Revisión por pares
    SI
    DOI
    10.3145/epi.2023.nov.22
    Patrocinador
    Este trabajo forma parte del proyecto de investigación PID2020-114193RB-I00, concedido por el Ministerio de Economía y Competitividad concedido por el Ministerio de Economía y Competitividad
    Version del Editor
    https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/87542
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/74378
    Tipo de versión
    info:eu-repo/semantics/publishedVersion
    Derechos
    openAccess
    Aparece en las colecciones
    • DEP099 - Artículos de revista [363]
    Mostrar el registro completo del ítem
    Ficheros en el ítem
    Nombre:
    320622_Berrocal_Waisbord_Gomez (2).pdf
    Tamaño:
    456.2Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    Visualizar/Abrir
    Atribución 4.0 InternacionalLa licencia del ítem se describe como Atribución 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10