Show simple item record

dc.contributor.advisorMonreal Guerrero, Inés María 
dc.contributor.authorGarcía Torán, Andrea
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Escuela de Doctorado 
dc.date.accessioned2025-07-04T07:18:15Z
dc.date.available2025-07-04T07:18:15Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/76245
dc.description.abstractThis research presents an analysis of the current panorama of contemporary music in piano training in the higher conservatories of music in Spain. The study focuses on understanding the presence of 20th and 21st century repertoire in the curricula, as well as the perception and teaching practice regarding its inclusion in the classroom. Through a qualitative methodological approach based on documentary analysis and the administration of questionnaires to the teachers involved, a triangulation of data on different aspects such as teacher training, the benefits of this repertoire, or the current situation in piano teaching has been carried out. The results show that, despite the wide variety of piano repertoire of this period and its interpretative and pedagogical interest, its inclusion in the teaching-learning process with higher education students is still very limited, and often relegated to works from the early twentieth century. From a teaching perspective, the need to include specific training courses as a possible solution to the current lack of training in this repertoire is highlighted, along with curricular reforms that integrate this repertoire as an essential part of students’ comprehensive education.en
dc.description.abstractEsta investigación presenta un análisis del panorama actual de la música contemporánea en la formación pianística de los conservatorios superiores de música de España. El estudio se focaliza en comprender la presencia del repertorio de los siglos XX y XXI en los planes de estudios, así como la percepción y práctica docente respecto a su inclusión en el aula. A través de un enfoque metodológico cualitativo basado en el análisis documental y la realización de cuestionarios a los docentes implicados, se ha realizado una triangulación de datos sobre distintos aspectos como la formación docente, los beneficios de este repertorio, o la situación actual en la enseñanza pianística. Los resultados muestran que, a pesar de la amplia variedad de repertorio para piano de este periodo existente y su interés interpretativo y pedagógico, su inclusión en el proceso de enseñanza-aprendizaje con el alumnado de enseñanzas superiores sigue siendo muy limitado, y en muchas ocasiones relegado a obras de principios del siglo XX. Desde la perspectiva docente, se pone de manifiesto la necesidad de incluir cursos de formación permanente específicos como posible solución a la carencia formativa actual de este repertorio; y de reformas curriculares que integren este repertorio como parte indispensable en la formación integral del alumnado.es
dc.description.sponsorshipEscuela de Doctorado
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectMúsica - Estudio y enseñanza
dc.subject.classificationContemporary music
dc.subject.classificationMúsica contemporánea
dc.subject.classificationContinuous training
dc.subject.classificationFormación permanente
dc.subject.classificationHigher music education
dc.subject.classificationEnseñanzas superiores música
dc.subject.classificationPiano
dc.titleLa música contemporánea en la formación de pianista de las enseñanzas superiores de música en España
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.date.updated2025-07-04T07:18:14Z
dc.description.degreeDoctorado en Investigación Transdisciplinar en Educación
dc.identifier.doi10.35376/10324/76245
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.unesco6203.06 Música, Musicología


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record