Show simple item record

dc.contributor.advisorAlario Trigueros, María Carmen es
dc.contributor.authorRío Manzano, David del
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Facultad de Educación de Palencia es
dc.date.accessioned2025-09-11T06:50:13Z
dc.date.available2025-09-11T06:50:13Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/77626
dc.description.abstractThis Final Degree Project presents the design, implementation, and analysis of a didactic unit entitled “Easter Holidays in Palencia”, carried out in the sixth grade of Primary Education in the subject of English as a Foreign Language. The proposal is framed within the CLIL (Content and Language Integrated Learning) approach and focuses on developing cultural awareness through real communicative experiences in English. Throughout the unit, students research, analyse, and present key elements of Palencia’s Holy Week with the aim of introducing them to students from another country. The unit concludes with a virtual cultural exchange with Dutch students, fostering authentic intercultural dialogue and enhancing students’ global competence. The project integrates cross-curricular content, thinking routines, cooperative learning strategies, and digital tools, placing learners at the centre of the learning process. Results show significant progress not only in language acquisition but also in students’ ability to reflect on their own identity, respect cultural diversity, and communicate with purpose.es
dc.description.abstractEl presente Trabajo de Fin de Grado expone el diseño, implementación y análisis de una unidad didáctica titulada “Easter Holidays in Palencia”, desarrollada en sexto curso de Educación Primaria, en el área de lengua extranjera (inglés). La propuesta parte del enfoque metodológico CLIL (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras) y tiene como eje principal el desarrollo de la conciencia cultural, fomentada mediante el uso real y significativo de la lengua inglesa como herramienta de comunicación. A lo largo de la unidad, el alumnado investiga, analiza y presenta elementos culturales propios de la Semana Santa palentina con el objetivo de darlos a conocer a estudiantes de otro país. La unidad culmina en un intercambio virtual con alumnado de los Países Bajos, lo que permite establecer un diálogo intercultural auténtico y fortalecer la competencia global. La intervención integra contenidos transversales, estrategias de pensamiento visible, aprendizaje cooperativo y herramientas TIC, situando al alumnado como protagonista de su aprendizaje. Los resultados obtenidos evidencian avances significativos no solo en la competencia lingüística, sino en el desarrollo de la empatía, el respeto a la diversidad y la identidad cultural.es
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.classificationConciencia culturales
dc.subject.classificationCLILes
dc.subject.classificationDiálogo interculturales
dc.subject.classificationCompetencia comunicativaes
dc.subject.classificationCultural awarenesses
dc.subject.classificationIntercultural dialoguees
dc.subject.classificationCommunicative competencees
dc.titleA CLIL-based cultural project to foster intercultural awareness in Primary Educationes
dc.title.alternativeUn proyecto cultural basado en CLIL para fomentar la conciencia intercultural en Educación Primariaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises
dc.description.degreeGrado en Educación Primariaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.subject.unesco6301.02 Relaciones Culturaleses
dc.subject.unesco6301.05 Lengua y Culturaes


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record