Show simple item record

dc.contributor.advisorMorán Rodríguez, Carmen 
dc.contributor.advisorÁlvarez Ramos, Eva María 
dc.contributor.authorJin, Yuqiu
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Escuela de Doctorado 
dc.date.accessioned2025-09-15T12:52:03Z
dc.date.available2025-09-15T12:52:03Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/77760
dc.description.abstractThis research addresses the didactic potential of contemporary women's short stories in teaching Spanish as a foreign language (SFL) at intermediate and advanced levels (B1-C2), responding to the need to overcome the traditionally inadequate use of literary texts in the language classroom. The study combines analytical-descriptive perspectives with didactic-pedagogical approaches, establishing a methodological framework that enables both rigorous analysis of literary material and its practical application in teaching. Regarding the theoretical foundation, this thesis builds upon fundamental contributions on short narrative and specific insights on contemporary women's literature, enriched by theories on intertextuality and digital taxonomy. From a methodological standpoint, the research follows the principles for specialized corpus development and the Cervantes Institute's Curriculum Plan (PCIC) guidelines for didactic implementation, complemented by current pedagogical approaches such as task-based learning, gamification and ICT use. As a result of this systematic work, a corpus of 100 short stories by 20 contemporary Spanish women writers has been created, organized through a digital taxonomy that classifies texts according to thematic, intertextual and PCIC-related aspects (grammar, functions, specific notions, cultural references). In this context, the corpus has served as the foundation for developing 10 original didactic sequences, structured in pre-reading, reading, and post-reading phases, integrating various technological resources and cooperative learning strategies. By way of conclusion, the results demonstrate the suitability of contemporary women's short stories as a tool for simultaneously developing linguistic and intercultural competencies in the SFL classroom. The convergence between philological rigor and pedagogical innovation has enabled the creation of a literature-teaching integration model that transcends the traditional approach, opening new pathways for implementing literary texts in foreign language teaching. Keywords: contemporary short story, female short fiction, teaching of Spanish as a Foreign Language (SFL), literary corpus, digital taxonomy, didactic sequences.en
dc.description.abstractLa tesis aborda el potencial didáctico del cuento femenino contemporáneo en la enseñanza del español como lengua extranjera para niveles intermedios y avanzados (B1-C2), respondiendo a la necesidad de superar el uso tradicionalmente inadecuado de textos literarios en el aula de idiomas. El estudio conjuga perspectivas analítico-descriptivas con enfoques didáctico-pedagógicos, estableciendo un marco metodológico que permite tanto el análisis riguroso del material literario como su aplicación práctica en la enseñanza. En cuanto al sustento teórico, el trabajo se fundamenta en las aportaciones esenciales sobre la narrativa breve y las contribuciones específicas sobre literatura femenina contemporánea, enriquecido por teorías sobre intertextualidad y taxonomía digital. Desde el punto de vista metodológico, la investigación sigue los principios para la elaboración del corpus especializado y las directrices del Plan Curricular del Instituto Cervantes para su implementación didáctica, complementándose con enfoques pedagógicos actuales como el aprendizaje basado en tareas, la gamificación y el uso de tecnologías de la información y la comunicación. Fruto de este trabajo sistemático, se ha creado un corpus de 100 cuentos de 20 escritoras españolas contemporáneas, organizado mediante una taxonomía digital que clasifica los textos según criterios temáticos, intertextuales y aspectos vinculados al Plan Curricular del Instituto Cervantes (gramática, funciones, nociones específicas y referentes culturales). En este contexto, el corpus ha servido como base para el desarrollo de 10 secuencias didácticas originales, estructuradas en fases de prelectura, lectura y poslectura, que integran diversos recursos tecnológicos y estrategias de aprendizaje cooperativo. A modo de conclusión, los resultados demuestran la idoneidad del cuento femenino contemporáneo como herramienta para desarrollar simultáneamente competencias lingüísticas e interculturales en el aula de español como lengua extranjera. La convergencia entre el rigor filológico y la innovación pedagógica ha permitido crear un modelo de integración literatura-enseñanza que trasciende el enfoque tradicional, abriendo nuevas vías para la implementación de textos literarios en la didáctica de lenguas extranjeras. Palabras clave: cuento contemporáneo, narrativa breve femenina, didáctica de ELE, corpus literario, taxonomía digital, secuencias didácticas.es
dc.description.sponsorshipEscuela de Doctorado
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectLiteratura
dc.subject.classificationThe Spanish Female Short Story
dc.subject.classificationEl cuento español femenino
dc.subject.classificationSFL
dc.subject.classificationELE
dc.titleEl cuento español femenino contemporáneo. Propuesta metodológica y taxonómica para el aula de ELE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.date.updated2025-09-15T12:52:03Z
dc.description.degreeDoctorado en Español: Lingüística, Literatura y Comunicación
dc.identifier.doi10.35376/10324/77760
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.unesco58 Pedagogía


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record