Show simple item record

dc.contributor.advisorAlario Trigueros, María Carmen es
dc.contributor.authorGiménez Oliveira, Adrián
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Facultad de Educación de Palencia es
dc.date.accessioned2025-09-16T12:24:11Z
dc.date.available2025-09-16T12:24:11Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/77796
dc.description.abstractThis Final Degree Project presents a didactic proposal designed as part of an educational research study on interdisciplinary learning in Primary Education. The main objective is to analyse how the use of instructional text supports students in structuring their verbal thought and transforming it into public speech. The proposal integrates Natural Science (forces and structures) and computational thinking (robotics and programming) within a CLIL framework, applying task-based learning and cooperative methodologies. The research focuses on a twelve-session programme implemented in a bilingual school, where instructional texts systematically guide students in planning, describing, and sharing processes during problem-solving tasks and scientific experiments. The final product is a science fair where students present and explain their work to peers, using the instructional texts they have developed as a tool for public communicationes
dc.description.abstractEste Trabajo de Fin de Grado presenta una propuesta didáctica diseñada como parte de un estudio educativo sobre el aprendizaje interdisciplinar en Educación Primaria. El principal objetivo es analizar cómo el uso del texto instructivo ayuda a los alumnos a estructurar su pensamiento verbal y transformarlo en discurso público. La propuesta integra Ciencias Naturales (fuerzas y estructuras) y pensamiento computacional (robótica y programación) dentro de un enfoque AICLE, aplicando aprendizaje basado en tareas y metodologías cooperativas. La investigación se centra en un programa de doce sesiones implementado en un colegio bilingüe, donde los textos instructivos guían de forma sistemática a los alumnos en la planificación, descripción y comunicación de procesos durante actividades de resolución de problemas y experimentos científicos. El producto final es una feria científica en la que los alumnos presentan y explican su trabajo a sus compañeros, utilizando los textos instructivos elaborados como herramienta para la comunicación públicaes
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isospaes
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.classificationInstructional textes
dc.subject.classificationInterdisciplinary learninges
dc.subject.classificationactive methodologieses
dc.subject.classificationAICLEes
dc.subject.classificationtexto instructivoes
dc.subject.classificationAprendizaje interdisciplinares
dc.titleLanguage as a tool for scientific thinking skills: a clil proposal to connect verbal thought and public speech in primary educationes
dc.title.alternativeEl lenguaje como herramienta para desarrollar habilidades de pensamiento científico: una propuesta CLIL para conectar el pensamiento verbal y el discurso público en Educación Primariaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises
dc.description.degreeGrado en Educación Primariaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.subject.unesco5801.05 Pedagogía Experimentales
dc.subject.unesco5801.07 Métodos Pedagógicoses


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record