• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79298

    Título
    The Mermaid as a Mask for Harsh Realities in Irish Literature
    Autor
    Martín Montes, Andrea
    Director o Tutor
    Carrera de la Red, María JoséAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y LetrasAutoridad UVA
    Año del Documento
    2025
    Titulación
    Grado en Estudios Ingleses
    Abstract
    This B. A. Thesis aims to explore a significant purpose of the genre: to represent harsh realities that may be challenging to address in a realistic style due to their controversial nature. Specifically, this paper will examine three Irish literary works which include the figure of a mermaid as one of their characters. These literary texts are Rosa Mulholland’s “The Girl from under the Lake”, Éilís Ní Dhuibhne’s “The Mermaid Legend”, and Jan Carson’s The Fire Starters. Through a formal and contextual analysis of these stories, it will be illustrated how each author’s use of the mermaid has allowed them to engage with complex social situations that were occurring in Ireland in the period that each author lived through. This study will reflect how fiction is able to subtly portray reality without addressing it in a crude manner.
     
    Este Trabajo de Fin de Grado pretende analizar uno de los principales objetivos del género: ilustrar duras realidades que pueden ser difíciles de abordar con un enfoque realista debido a su controversia. En concreto, este trabajo examinará tres obras literarias irlandesas que incluyen la figura de una sirena como uno de sus personajes. Estos textos literarios son “The Girl from under the Lake” de Rosa Mulholland, “The Mermaid Legend” de Éilís Ní Dhuibhne, y The Fire Starters de Jan Carson. A través de un análisis formal y contextual de estas historias se ilustrará cómo el uso que cada autora hace de la sirena les ha permitido tratar situaciones sociales complejas que estaban ocurriendo en Irlanda en el periodo de cada autora. Este estudio reflejará cómo la ficción puede retratar sutilmente la realidad sin abordarla con crudeza.
    Materias Unesco
    5701.11 Enseñanza de Lenguas
    Palabras Clave
    Fantasy
    Fiction
    Reality
    Mermaid
    Ireland
    Fantasía
    Ficción
    Realidad
    Sirena
    Irlanda
    Departamento
    Departamento de Filología Inglesa
    Idioma
    eng
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79298
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Grado UVa [32847]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFG_F_2025_135.pdf
    Tamaño:
    553.0Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10