| dc.contributor.advisor | Perojo Arronte, María Eugenia | es |
| dc.contributor.author | Martínez Carnicero, Alexia | |
| dc.contributor.editor | Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras | es |
| dc.date.accessioned | 2025-11-12T17:03:00Z | |
| dc.date.available | 2025-11-12T17:03:00Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.uri | https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79639 | |
| dc.description.abstract | The Haunting of Hill House has been established as a foundational work of
American Gothic haunted house tales since its publication in 1959, acclaimed by its unconventional protagonist and strange, eeree setting, the "not sane" Eleanor Vance and Hill House. Its success led to the release of a number of cinematic adaptations over the years. The first of these happened just four years after its publication: The Haunting, directed by Robert Wise. This dissertation highlights the similarities and differences drawn between the novel and its 1963 cinematic adaptation, answering the question of how the film translates Jackson's original and innovative message into cinematic language and to what extent it remains faithful to it. For this, the director's choices and the techniques he used are analyzed side by side with the original text as well as the changes and modifications in the story. | es |
| dc.description.abstract | Desde su publicación en 1959, The Haunting of Hill House, de Shirley Jackson, se ha consolidado como una obra fundacional de los relatos góticos americanos de casas encantadas, aclamada por su protagonista poco convencional y su extraña e inquietante ubicación, representadas por unas anómalas Eleanor Vance y Hill House. Su éxito propició el estreno de varias adaptaciones cinematográficas a lo largo de los años. La primera de ellas tuvo lugar apenas cuatro años después de su publicación: The Haunting, de Robert Wise. Este Trabajo de Fin de Grado subraya las similitudes y diferencias entre la novela y esta adaptación cinematográfica, respondiendo a la pregunta de en qué medida la película traduce el mensaje original e innovador de Jackson al lenguaje cinematográfico, y hasta qué punto se mantiene fiel a él. Para ello, se
analizan las decisiones del director y las técnicas que utilizó junto al texto original, así como sus cambios y modificaciones con respecto a la historia. | es |
| dc.description.sponsorship | Departamento de Filología Inglesa | es |
| dc.format.mimetype | application/pdf | es |
| dc.language.iso | eng | es |
| dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject.classification | Shirley Jackson | es |
| dc.subject.classification | The Haunting of Hill House | es |
| dc.subject.classification | Robert Wise | es |
| dc.subject.classification | The Haunting | es |
| dc.subject.classification | Gothic fiction | es |
| dc.subject.classification | Cinematic adaptation | es |
| dc.subject.classification | Ficción gótica | es |
| dc.subject.classification | Adaptación cinematográfica | es |
| dc.title | A Comparative Analysis of Shirley Jackson's Novel. The Haunting of Hill House (1959) and Robert Wise's Film The Haunting (1963) | es |
| dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | es |
| dc.description.degree | Grado en Estudios Ingleses | es |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
| dc.subject.unesco | 5701.11 Enseñanza de Lenguas | es |