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dc.contributor.advisorCano Echevarría, Berta es
dc.contributor.authorFernández García, Diego
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras es
dc.date.accessioned2025-11-18T08:52:49Z
dc.date.available2025-11-18T08:52:49Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/79763
dc.description.abstractThis dissertation re-examines the 1614 ‘Grindstone’ engraving in which King James I grinds Pope Paul V’s nose to “lecture” him, placing it within the religious and diplomatic tensions of Jacobean England. Archival research in the AGS is blended with a detailed visual analysis and comparison of related cultural productions: a Ramsay clock base and contemporary stage satires to reconstruct the print’s fate (its attempted suppression by the Spanish ambassador Gondomar, and its clandestine resilience across Protestant networks across Europe). The study shows that censorship paradoxically magnified the image’s polemical force, turning it into a “martyr-relic” that determined anti-Catholic and anti-Spanish discourse, as evidenced Scott’s and Middleton’s later critiques and complains about Gondomar’s action, fedding so the Black Legend trend. By foregrounding visual evidence, the project re-positions graphic satire as a decisive agent in shaping early-modern public opinion and offers a nuanced reading of propaganda, diplomacy and confessional conflict.es
dc.description.abstractEsta disertación reexamina el grabado de la “piedra de amolar” de 1614 en el que el rey Jacobo I “alecciona” al papa PauloV, situándolo en las tensiones religiosas y diplomáticas de la Inglaterra jacobea. La investigación en el Archivo General de Simancas se combina con un análisis visual detallado y la comparación de producciones culutrales afines: la base de un reloj de Ramsay y sátiras teatrales contemporáneas para reconstruir el destino de la estampa, (su intento de supresión por el embajador español Gondomar y su resiliencia clandestina a través de redes protestantes en Europa). El estudio demuestra que la censura amplificó paradójicamente su polemicidad, convirtiéndola en una “reliquia-mártir” que alimentó el discurso anticatólico y antiespañol, tal y como se evidencia en críticas y quejas posteriores de de Thomas Scott y Thomas Middleton sobre su supresión, reforzando así el discurso leteyendanegrista. Al priorizar la evidencia visual, el proyecto reposiciona la sátira gráfica como agente decisivo en la formación de la opinión pública en la temprana edad moderna y ofrece una lectura matizada de la propaganda, la diplomacia y el conflicto confesional.es
dc.description.sponsorshipDepartamento de Filología Inglesaes
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.classificationJacobean Englandes
dc.subject.classificationAnti-Catholic Satirees
dc.subject.classificationCensorshipes
dc.subject.classificationGrindstone Engravinges
dc.subject.classificationVisual Propagandaes
dc.subject.classificationBlack Legendes
dc.subject.classificationInglaterra Jacobinaes
dc.subject.classificationSátira Anticatólicaes
dc.subject.classificationCensuraes
dc.subject.classificationGrabado Grindstonees
dc.subject.classificationPropaganda Visuales
dc.subject.classificationLeyenda Negraes
dc.titleCensorship and circulation of anti-catholic images in jacobean England: a case study of the grindstone satirees
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises
dc.description.degreeGrado en Estudios Ingleseses
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.subject.unesco5701.11 Enseñanza de Lenguases


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