Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79907
Título
A Grammatical Study of the Acquisition of Verbal Inflection in Monolingual English and Spanish
Autor
Director o Tutor
Año del Documento
2025
Titulación
Grado en Estudios Ingleses
Resumen
This undergraduate dissertation presents a grammatical study on the acquisition of verbal inflection by comparing the spontaneous production of a monolingual English child (Benjamin) and a monolingual Spanish child (Emilio). The analysis deals with the production of verbal inflection in relation to their presence or absence, as well as the duration of the RI (root infinitive) stage, the different verb types (transitive, intransitive, copulative or semi copulative), with verbal forms (inflected, non-inflected, or RIs), and subject type (null or overt determiner phrases). The results of the study show that regarding the use of RIs and the duration of the RI stage, the monolingual English child lags behind his Spanish counterpart who shows acceleration in the acquisition of adult verbal inflection. This supports results obtained in previous works. However, the correlations between verb type and inflection, and subject type and inflection did not align with previous findings, with copulative verbs being scarcely used and with both children mainly using null subjects with RIs. Este trabajo de fin de grado presenta un estudio gramatical sobre la adquisición de la flexión verbal en el que se compara la producción espontánea de un niño monolingüe de inglés (Benjamín) y otro de español (Emilio). El análisis aborda la producción de la flexión verbal en relación con su presencia o ausencia, la duración de la etapa de infinitivos raíz (IRs), el tipo de verbo (transitivo, intransitivo, copulativo o semicopulativo), la forma verbal (flexionada, no flexionada o IRs), y el tipo de sujeto (sintagma determinantes nulos o explícitos). En cuanto al uso de IRs y la duración de la etapa de IRs los resultados del estudio reflejan una aceleración por parte del monolingüe español en la adquisición de la flexión verbal adulta, mientras que el monolingüe inglés no. Las correlaciones entre tipo de verbo y flexión y entre tipo de sujeto y flexión no van en la línea de estudios anteriores ya que el uso de verbos copulativos es más bien marginal y ambos monolingües presentan un uso mayoritario de sujetos nulos con IRs.
Materias Unesco
5701.11 Enseñanza de Lenguas
Palabras Clave
Verbal inflection
Root infinitives
RI stage
Developmental stages
Monolingual children
English and Spanish
Flexión verbal
Infinitivo raíz
Etapa de infinitivos raíz
Etapa de desarrollo
Niños monolingües
Inglés y español
Departamento
Departamento de Filología Inglesa
Idioma
eng
Derechos
openAccess
Aparece en las colecciones
- Trabajos Fin de Grado UVa [32885]
Ficheros en el ítem
La licencia del ítem se describe como Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional









