2024-03-29T07:04:18Zhttps://uvadoc.uva.es/oai/requestoai:uvadoc.uva.es:10324/503702021-11-17T21:58:40Zcom_10324_38col_10324_852
Introduction of the feminism movement in infant education through literature and art
Piñero Martín, Emma
Domene Benito, Rocío
Universidad de Valladolid. Facultad de Educación de Palencia
For some years now, literature has been a powerful and suggestive tool in Infant Education classrooms all over the world. However, in many occasions, this field only shows the “male” sphere of the society, silencing the female perspective. For this reason, and taking into account the ODS number 5 about gender equality, the main aim of this investigation will be to make a first approach to female relevant figures in the English lessons in Infant Education though literature and art. Moreover, another goal will be to emphasize the current presence of female protagonists who share traits like braveness, effort and persistence. Regarding the structure of my investigation, after the theoretical framework based on the lack of female references in early ages and the use of picture books to introduce them, there will be a didactic proposal using a global methodology based on the Amara Berri’s premises. In this line of argument, it is already known that Infant Education is a crucial educative stage and every single children’s environment element must be taken into consideration. Therefore, an initial feminist approach is essential in order to create “meaning-makers” kids who are respectful and empathic to the Others and contribute from their childhood to promote social and moral values in their daily lives, not only at school but also at home.
Desde hace algunos años, la literatura es una herramienta poderosa y sugerente en las aulas de Educación Infantil de todo el mundo. Sin embargo, en muchas ocasiones este campo solo muestra la esfera “masculina” de la sociedad, silenciando la perspectiva femenina. Por ello y, teniendo en cuenta el ODS número 5 sobre igualdad de género, el principal objetivo de esta investigación será realizar un primer acercamiento a figuras femeninas relevantes en las clases de inglés en Educación Infantil a través de la literatura y el arte. Además, otro objetivo será enfatizar la presencial actual de protagonistas femeninas que comparten rasgos como la valentía, el esfuerzo y la perseverancia. En cuanto a la estructura de la investigación, después del marco teórico basado en la falta de referencias femeninas en edades tempranas y el uso de libros ilustrados para presentar éstas mismas, se presentará una propuesta didáctica siguiendo una metodología global basada en las premisas de Amara Berri. En esta línea de argumentación, se sabe que la Educación Infantil es una etapa educativa crucial y debe tenerse en cuenta cada elemento del entorno de los niños y las niñas. Por lo tanto, un enfoque feminista inicial es fundamental para crear niños y niñas “constructores de significado”, respetuosos y empáticos con los otros y contribuyendo desde la infancia a promover los valores sociales y morales en su vida diaria, no solo en la escuela sino también en casa
2021-11-17T18:43:53Z
2021-11-17T18:43:53Z
2021
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
https://uvadoc.uva.es/handle/10324/50370
eng
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional