2024-03-28T14:16:19Zhttps://uvadoc.uva.es/oai/requestoai:uvadoc.uva.es:10324/172502021-07-06T08:26:43Zcom_10324_5343com_10324_5186com_10324_29291col_10324_5345
Fernández Gil, María Jesús
2cd57caa-fc3b-41c9-aae5-15e4809aba19
500
Ediciones Universidad de Valladolid
EDUVA101
500
2016-06-21T18:11:21Z
2016-06-21T18:11:21Z
2012
ES: Revista de filología inglesa, 2012, N.33, pags.61-80
0210-9689
http://uvadoc.uva.es/handle/10324/17250
61
33
80
Despite the fact that Cynthia Ozick’s The Shawl is modelled in a manner that apparently runs counter the propriety imperatives that should guide Holocaust representations, this image-based recreation of the Nazi genocide has established itself as a canonical text. This is largely due to the fact that the book is intended to create awareness about the inner world of Nazi concentration camps. Ozick’s purpose in writing the story is, moreover, to unveil the deadly meaning that survival acquired for those who, having stepped out of hell, found themselves in another kind of hell: the post-Holocaust world. In this sense, it is possible to argue that even if Ozick’s text does not contain the same kind of truth available in historical documents it provides a no less valuable insight. Most importantly, Ozick’s insight into the Nazi genocide is in compliance with the ethical principles ruling Holocaust representation.
A pesar de que The Shawl, de Cynthia Ozick, responde a un modelo discursivo que contradice los imperativos éticos que han de guiar las representaciones del Holocausto, esta recreación metafórica del genocidio nazi se ha consolidado como texto canónico dentro del género. La clave radica en que el libro pretende crear conciencia acerca de lo ocurrido en el interior de los campos de concentración nazis. Pretende asimismo desvelar el significado que adquirió la vida para los supervivientes, que, tras sobrevivir al infierno, se vieron envueltos en un nuevo infierno: la vida después. En ese sentido, hay que decir que, si bien el texto de Ozick no encierra la misma verdad que los documentos históricos, proporciona una imagen no menos valiosa. Y, lo más importante, encaja con los principios éticos que regulan las representaciones del Holocausto.
application/pdf
spa
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
ES: Revista de filología inglesa
Filología Inglesa
Allegorical traces of the traumatic in Cynthia Ozick's "The Shawl"
info:eu-repo/semantics/article
ORIGINAL
ES-2012-33-AllegoricalTracesOfTheTraumatic.pdf
ES-2012-33-AllegoricalTracesOfTheTraumatic.pdf
application/pdf
199634
https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/17250/1/ES-2012-33-AllegoricalTracesOfTheTraumatic.pdf
46cd8eea525740886600c1335721cda2
MD5
1
CC-LICENSE
license_url
license_url
text/plain
49
https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/17250/2/license_url
4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2f
MD5
2
license_text
license_text
text/html; charset=utf-8
0
https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/17250/3/license_text
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
MD5
3
license_rdf
license_rdf
application/rdf+xml; charset=utf-8
0
https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/17250/4/license_rdf
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
MD5
4
THUMBNAIL
ES-2012-33-AllegoricalTracesOfTheTraumatic.pdf.jpg
ES-2012-33-AllegoricalTracesOfTheTraumatic.pdf.jpg
IM Thumbnail
image/jpeg
1176
https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/17250/7/ES-2012-33-AllegoricalTracesOfTheTraumatic.pdf.jpg
5b35663eaa6357190b9d6776b060566e
MD5
7
10324/17250
oai:uvadoc.uva.es:10324/17250
2021-07-06 10:26:43.565
UVaDOC
repositorio@uva.es