• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • UVA PUBLICATIONS
    • Revistas de la UVa
    • Minerva: Revista de filología clásica
    • Minerva: Revista de filología clásica - 2006 - Num. 19
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • UVA PUBLICATIONS
    • Revistas de la UVa
    • Minerva: Revista de filología clásica
    • Minerva: Revista de filología clásica - 2006 - Num. 19
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:http://uvadoc.uva.es/handle/10324/10521

    Título
    Frankenstein: or the modern Prometheus: una tragedia griega
    Autor
    González-Rivas Fernández, Ana
    Editor
    Ediciones Universidad de ValladolidAutoridad UVA
    Año del Documento
    2006
    Documento Fuente
    Minerva: Revista de filología clásica, 2006, N.19, pags.309-326
    Abstract
    En la obra de Frankenstein convergen tres grandes tradiciones (la judía, la clásica y la cristiana) que tienen un motivo en común: la trasgresión. Se trata de un tema propio de la tragedia griega que acabó siendo muy prolífico durante el Romanticismo, pues encaja muy bien con el espíritu de libertad que caracteriza la época y con la exploración del mundo irracional, siempre presente en el relato gótico. En paralelo con la tragedia griega, en la novela de Frankensein la trasgresión se desarrolla a partir de un acto de soberbia del hombre ante los dioses, uniendo de este modo los conceptos de mal, trasgresión y tragedia. En este artículo se analizarán las relaciones de Mary Shelley con la tragedia griega, que la autora reinterpreta desde el pensamiento romántico. Para ello se tratará acerca de la presencia de la tradición clásica en la novela de Shelley y, de manera más específica, sobre los contactos con los tres dramaturgos griegos: Esquilo, Sófocles y Eurípides.
     
    Three great traditions (Jewish, Classic and Christian) come together in the novel of Frankenstein. All of them have a common point: transgression. This is a characteristic theme of Greek tragedy, and it became very prolific in Romanticism. Transgression fits very well with the distinctive spirit of freedom that was prevalent during that period and the exploration ofthe irrational world, which is always all-pervading in gothic accounts. Similar to Greek tragedy, transgression in the novel of Frankenstein is developed from a man's act of arrogance towards the gods, which unites the concepts of wickedness, transgression and tragedy. In this article I will analyze the relationship between Mary Shelley and Greek tragedy, which is reinterpreted from a Romantic point of view. To do so, I will refer to Classic tradition in Shelley's novel and, more specifically, to the connections with the three prominent Greek dramatists: Aeschylus, Sophocles, and Euripides.
    Materias (normalizadas)
    Filología clásica
    ISSN
    0213-9634
    Idioma
    spa
    URI
    http://uvadoc.uva.es/handle/10324/10521
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Minerva: Revista de filología clásica - 2006 - Num. 19 [28]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    Minerva-2006-19-Frankestein-Prometheus.pdf
    Tamaño:
    819.1Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10