• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • UVA PUBLICATIONS
    • Revistas de la UVa
    • Castilla: Estudios de Literatura
    • Castilla: Estudios de Literatura - 2011 - Num. 2
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • UVA PUBLICATIONS
    • Revistas de la UVa
    • Castilla: Estudios de Literatura
    • Castilla: Estudios de Literatura - 2011 - Num. 2
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12214

    Título
    La cosmovisión romántica: siete síntomas y cinco metáforas
    Autor
    Sebold, Russell P.
    Editor
    Ediciones Universidad de ValladolidAutoridad UVA
    Año del Documento
    2011
    Documento Fuente
    Castilla: Estudios de Literatura, 2011, N.2, pags.311-323
    Abstract
    La vivencia psicológica del romanticismo tanto para los escritores románticos como para sus lectores estriba en el efecto unido de siete síntomas y cinco metáforas de hondo sentido humano. Los siete síntomas son: el predominio del sentimiento sobre el pensamiento; la fusión del alma del poeta con la de la naturaleza; la seudo-divinidad del romántico; la sensación de la soledad; la actitud de superioridad; el fastidio universal; y el goce en el dolor. Las cinco metáforas son: la pérdida de la juventud; el satanismo del alma inocente; el amor; la lágrima solitaria y la contemplación del suicidio. Abundan los ejemplos en textos literarios españoles producidos entre 1770 y 1870, con lo cual se refuta la noción de que el romanticismo español sea tardío y de poca duración.
     
    The psychological experience of romanticism for the romantic writers as well as for their readers depends on the united effect of seven symptoms and five metaphors of deep human significance. The seven symptoms are: the predominance of sentiment over thought; the fusion of the poet's soul with that of nature; the pseudo-divinity of the romantic; the sensation of solitude; the attitude of superiority; cosmic grief; and delight in grief. The five metaphors are: the loss of youth; the Satanity of the innocent soul; love; the single tear; and the contemplation of suicide. The examples abound in Spanish literary texts produced between 1770 and 1870, and this refutes the notion that Spanish romanticism is late and of scant duration.
    Materias (normalizadas)
    Romanticismo
    ISSN
    1989-7383
    Version del Editor
    https://revistas.uva.es/index.php/castilla/article/view/71
    Idioma
    spa
    URI
    http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12214
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Castilla: Estudios de Literatura - 2011 - Num. 2 [47]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    Castilla-2011-02-CosmovisiónRomántica.pdf
    Tamaño:
    199.3Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10