Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:http://uvadoc.uva.es/handle/10324/23737
Título
Application of Hellison's responsibility model in South Korea: a multiple case study of "at-risk" middle school students in Physical Education
Autor
Año del Documento
2012
Documento Fuente
Agora para la educación física y el deporte, 2012, N.2, pags.140-160
Abstract
Hellisons Teaching Personal and Social Responsibility (TPSR) model was developed in the United States but has been applied in many different countries. However, its application in East Asian cultural contexts has not been sufficiently examined. The current study describes and interprets the cultural translation of this value-based instructional model in the physical education program of a South Korean middle school. A multiple case study design was used to examine the relevance and impact of TPSR through the experiences and perceptions of six purposefully selected students who had been identified as at risk of school failure. Multiple data sources indicate that a 20-lesson TPSR unit was well-received by the students and contributed to numerous positive behavior changes. The core goals and life skills associated with TPSR appeared relevant and acceptable to case study participants, however, the concept of self-direction emerged as more challenging for them to understand and enact. This may relate to differences in cultural schemas and educational norms. Such issues, as well as implications for research and practice, are discussed. The current study expands the TPSR literature by being one of the first to examine and make a case for the implementation of TPSR in an East Asian country El modelo de Enseñanza de la Responsabilidad Personal y Social (TPSR) de Hellison fue desarrollado en los Estados Unidos de América pero se ha aplicado en muchos otros países. Sin embargo, su aplicación en contextos culturales de Asia oriental no ha sido suficientemente examinada. El presente estudio describe a interpreta la traducción cultural de dicho modelo de instrucción basado en valores dentro de un programa de EF en un centro de enseñanza media de Corea del Sur. Se escogió un diseño de estudio de casos multiple para examinar la relevancia y el impacto del TPSR a través de las experiencias y percepciones de seis alumnos, escogidos a propósito, que habían sido identificados como ¿en riesgo de fracaso académico¿. Múltiples fuentes de datos indican que el programa TPSR de 20 lecciones fue bien recibido por los alumnos y que contribuyó a numerosos cambios positivos de su comportamiento. Los participantes consideraron relevantes los objetivos centrales y las habilidades para la vida social asociadas al TPSR; sin embargo, el concepto de auto-direccion emergió como el más difícil de entender y llevar a cabo. Esto puede deberse a las diferencias relativas a los esquemas culturales y a las normas educativas. Se dicuten aquí estas cuestiones, así como sus implicaciones para la investigación y la práctica. Este estudio, al ser el primero que examina y propone la aplicación de TPSR en un país de Asia oriental, amplia la literatura sobre dicho modelo.
ISSN
1578-2174
Idioma
spa
Derechos
openAccess
Collections
Files in this item
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International