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Título
El vino y la cultura
Otros títulos
Wine and culture
Autor
Año del Documento
2014
Documento Fuente
Anales de la Real Academia de Medicina y Cirugía de Valladolid, 2014, N.51, pags.201-240
Abstract
In the last decades of the history of viticulture begins to live his years gold as a discipline and as a theme of work for the researcher. From the early works of Alain Huetz de Lemps, Hugh Johnson and Tom Unwin, opens a new historiographic scene. This development runs along a road parallel to the development of the wine industry at the mercy of the new appreciation of wine as a sign of social distinction, cultural or regional diversity and the takeoff of the so-called designations of origin. Thus, from the Decade of the nineties a new path opens for historians of winemaking. His studies cater not only to the academic field, but also to the needs of industry, trade and marketing.As proof of the interest aroused by the issue, largely thanks to the historiographic progress, they will emerge at this time study groups as the Histovid, network Austral, Association land of Barros, University of Cádiz, the University of La Rioja and the University of Porto which alternate periodicals with meetings, symposiums and congresses in Europe and America. The University of Valladolid has not been oblivious to this growing interest, remember the works of Alain Huetz de Lemps, or those of Professor Jiménez among others. Similarly, official or private institutions and companies engaged in the sector have symbiotically collaborated on this task, getting an excellent marriage between culture and business. In the academic session that we celebrate in our Real Corporation shines the interdisciplinary collaboration of historians, winemakers, nutritionists, businessmen and professionals of the viticulture. In this context, this paper tries to give an overview of the wine producing activity developed the present academic dissertatio En los últimas décadas la Historia de la Vitivinicultura comienza a vivir sus años dorados como disciplina y como tema de trabajo para el investigador. Desde las primeras obras de Alain Huetz de Lemps, de Hugh Johnson y de Tom Unwin, se abre un nuevo panorama historiográfico. Este avance recorre un camino paralelo al desarrollo de la industria vitivinícola al albur de la nueva apreciación del vino como signo de distinción social, de diversidad cultural o regional y del despegue de las llamadas denominaciones de origen. Así pues, desde la década de los noventa se abre para los historiadores de la vitivinicultura una nueva senda. Sus estudios atienden no sólo al ámbito académico, sino también a las necesidades de la industria, del comercio y del marketing.Como prueba del interés que despierta el tema, en buena medida gracias al avance historiográfico, surgirán por estas fechas grupos de estudio como Histovid, Red Austral, Asociación Tierra de Barros, la Universidad de Cádiz, la Universidad de La Rioja y la Universidad de Oporto que alternarán las publicaciones periódicas con reuniones, simposios y congresos en Europa y América. La universidad de Valladolid no ha sido ajena a este creciente interés, recordemos los trabajos de Alain Huetz de Lemps, o los del profesor Jiménez entre otros; igualmente, las instituciones oficiales o privadas y las empresas dedicadas al sector han colaborado simbióticamente en esta tarea, consiguiendo un excelente maridaje entre cultura y negocio. En la sesión académica que celebramos en nuestra Real Corporación brilla la colaboración interdisciplinar de historiadores, enólogos, nutriólogos, empresarios y profesionales de la viticultura. En este contexto, el presente trabajo intenta dar una visión global de la actividad vitivinícola desarrollada la presente disertación académica
ISSN
0210-6523
Idioma
spa
Derechos
openAccess
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