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Título
A grammatical study on how typically developed Children and children with Specific language impairment produces What and when
Autor
Director o Tutor
Año del Documento
2018
Titulación
Grado en Estudios Ingleses
Zusammenfassung
This undergraduate dissertation presents a grammatical study on the production of what and
when by English native speakers. It presents a double comparison regarding two child
groups that have been MLU-matched (i.e. typically developed children (TD) and children
with specific impairment (SLI)) and two data types (i.e. narrative and spontaneous). The
analysis deals with the production of what and when both as isolated words and as part of
wh-questions and wh-relative clauses. The results of the study reveal that the production of
when children is higher than that of what in the case of the TD children, as opposed to the
SLI children who present more instances of what. Likewise, a correlation may be set in
regards to the use of these wh-words in the two target structures: the TD children produce
more wh-relative clauses, whereas the SLI children produce more wh-questions. Este trabajo ofrece un estudio gramatical sobre la producción de what y when en datos de
niños ingleses nativos. Presenta una doble comparación en relación a dos grupos de niños
que han sido agrupados teniendo en cuenta el criterio LME (i.e. niños sin trastornos
asociados al lenguaje, niños con un trastorno específico del lenguaje (TEL)) y a dos tipos
de datos (i.e. de narrativa y espontáneos). El análisis realizado en el presente estudio tiene
que ver con la producción de las palabras what y when tanto cuando se usan por separado
como cuando forman parte de oraciones wh- y oraciones de relativo. Los resultados de este
estudio muestran que los niños que se desarrollan con normalidad producen más casos de
when que de what, frente a los niños con TEL que presentan más ejemplos de what. Así
mismo, se puede establecer una relación entre el uso de estas palabras y las estructuras
gramaticales en cuestión: los sin trastornos asociados al lenguaje producen más oraciones
de relativo, mientras que los niños con TEL presentan más casos de oraciones wh-.
Palabras Clave
what, when, wh-questions, wh-relative clauses, typically developed children, children with specific language impairment.
oraciones wh-, oraciones relativas de wh-, niños sin trastornos específicos del lenguaje, niños con trastornos asociados al lenguaje.
Departamento
Departamento de Filología Inglesa
Idioma
eng
Derechos
openAccess
Aparece en las colecciones
- Trabajos Fin de Grado UVa [30339]
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