• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:http://uvadoc.uva.es/handle/10324/37686

    Título
    El valor del monte en los proyectos de vida de los jóvenes rurales de Castilla y León
    Autor
    Cuesta Cano, Catalina
    Director o Tutor
    Cruz Souza, Fatima ReginaAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Escuela Técnica Superior de Ingenierías AgrariasAutoridad UVA
    Año del Documento
    2019
    Titulación
    Máster en Investigación en Ingeniería para la Conservación y Uso Sostenible de Sistemas Forestales
    Abstract
    Castilla y León es la comunidad más grande de España, tiene una superficie forestal mayoritaria, casi la mitad de su población es rural y en constante proceso de despoblación. El objetivo es analizar la percepción que tienen los jóvenes rurales sobre los recursos del monte y explorar en qué medida pueden formar parte de sus proyectos de vida en el medio rural. Este trabajo presenta los resultados de un estudio realizado en dos comarcas, de distintas provincias, una con larga tradición forestal y otra neoforestal. Se ha utilizado un método mixto de investigación: una parte cuantitativa, mediante encuestas a adolescentes de secundaria y otra parte cualitativa, mediante entrevistas a jóvenes trabajadores en el sector forestal. Los resultados obtenidos indican que los adolescentes conocen las funciones del monte, pero no las contemplan para su futuro profesional. Tampoco influye la tradición forestal en su preferencia por este sector, pero la mayoría elige vivir en el medio rural en un futuro; por otra parte, es destacable el valor y potencial que los jóvenes trabajadores dan al monte. Se llega a las siguientes conclusiones: proporcionar el conocimiento del sector forestal en todas las etapas de la educación y realizar políticas activas que potencien el reconocimiento económico y social del sector forestal.
     
    Castilla y León is the largest community in Spain, it has mainly a forest area, almost half of its population lives in the countryside, which is in a constant process of depopulation. The objective is to analyze the perception the country youngsters have about the forest resources and to explore how these resources can be a part of their life projects in the countryside. This work presents the results of a study carried out in two regions of different provinces, one with a long forest tradition and another which has just started using the forest resources. A mixed method of research has been used. One part was quantitative, through surveys done to teenagers in secondary school, and the other part was qualitative, through interviews to young workers in the forest sector. The results gathered indicate that adolescents know the purposes of the forest, but they do not consider them for their professional future. The forest tradition does not influence their preference for this sector either, but most of them choose to live in the countryside in the future. On the other hand, it stands out the value and potential the young workers give to the forest. The following conclusions are reached: to provide knowledge in the forest sector in all the stages of education and to carry out active policies that boost the economic and social acknowledgement of the forest sector.
    Materias Unesco
    3106 Ciencia Forestal
    Palabras Clave
    Medio rural
    sector forestal
    Jóvenes rurales
    Recursos forestales
    Formación forestal
    Idioma
    spa
    URI
    http://uvadoc.uva.es/handle/10324/37686
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Máster UVa [7034]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFM-L459.pdf
    Tamaño:
    1.181Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10