• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:http://uvadoc.uva.es/handle/10324/42928

    Título
    Educación emocional mediante el empleo de los sistemas alternativos y aumentativos de comunicación
    Autor
    Benali Hachlouf, Loubna
    Director o Tutor
    Martín Antón, Luis JorgeAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Educación y Trabajo SocialAutoridad UVA
    Año del Documento
    2020
    Titulación
    Grado en Educación Primaria
    Abstract
    En este Trabajo de Fin de Grado se desarrolla una propuesta de intervención dirigida a mejorar la inteligencia emocional en el alumnado con discapacidad intelectual de un centro de educación especial. Se pretende que a través de los Sistemas Alternativos y Aumentativos de Comunicación (SAAC), en este caso; los gestos de uso común, las imágenes y el sistema pictográfico, lleguen a conocer emociones básicas e identificarlas tanto en sí mismos como en los demás fomentando la empatía. Gracias a ello, podremos mejorar los problemas de conducta mediante el autocontrol y la regulación emocional desechando la idea de las malas emociones y perdiendo el miedo de expresar como nos sentimos en cada momento independientemente de si es una emoción positiva o negativa.
     
    In this Final Degree Project, an intervention proposal to improve the emotional intelligence of students with intellectual disability in a special needs centre is developed. The aim is to use Augmentative and Alternative Communication Systems (AACS), in this case through common gestures, images and the picture communication system, to make them aware of basic emotions and to help them identify these, both in themselves and in others, thus fostering empathy. As a result, we will be able to improve behavioural problems through self-control and emotional regulation, rejecting the idea of bad emotions and getting rid of the fear of expressing how we are feeling at a given moment, regardless of the feeling being positive or negative.
    Palabras Clave
    Discapacidad intelectual
    Inteligencia emocional
    Regulación emocional
    Idioma
    spa
    URI
    http://uvadoc.uva.es/handle/10324/42928
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Grado UVa [31077]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFG-G4312.pdf
    Tamaño:
    1.983Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10