• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Navegar

    Todo o repositórioComunidadesPor data do documentoAutoresAssuntosTítulos

    Minha conta

    Entrar

    Estatística

    Ver as estatísticas de uso

    Compartir

    Ver item 
    •   Página inicial
    • TRABALHO DE CONCLUSÃO DE ESTUDO
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • Ver item
    •   Página inicial
    • TRABALHO DE CONCLUSÃO DE ESTUDO
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • Ver item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:http://uvadoc.uva.es/handle/10324/45684

    Título
    Feminist epistemology: standpoint theory. What can feminist standpoint theory say about the physical sciences?
    Autor
    Cipriani, Nastassja
    Director o Tutor
    Pérez Sedeño, Eulalia
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y LetrasAutoridad UVA
    Año del Documento
    2020
    Titulación
    Máster en Lógica y Filosofía de la Ciencia
    Resumo
    In this work I provide a detailed description of Sandra Harding’s feminist standpoint theory, which represents one of the three traditional approaches to feminist epistemology. I start by presenting the two main theses of the theory: the situated knowledge thesis and the thesis of epistemic privilege. In order to do that I extensively talk about the concept of partial perspectives and the concept of social location. Then, after the two main theses, I present Harding’s strong objectivity proposal and, related to it, the interrelation between, on one hand, the scientific and epistemological norm of objectivity and, on the other hand, the social and political norm of diversity. In the discussion section I try to introduce some arguments regarding the importance of considering the concepts presented previously, in the context of very abstract disciplines such as the physical sciences. To that end, I consider two dimensions of the problem: firstly, the culture and social organization of science; secondly, the knowledge-producing practices of science. Both dimensions contribute to the way scientific knowledge is produced and thus to scientific knowledge itself. It is in this sense that I assert that the social location of knowers can affect the content of science.
     
    En este trabajo se proporciona una descripción detallada de la teoría del punto de vista de Sandra Harding, la cual representa uno de los tres enfoques tradicionales de la epistemología feminista. Empezaré introduciendo las perspectivas parciales y el concepto de la “social location”, que me servirán para presentan las dos tesis principales de la teoría: la tesis del conocimiento situado y la tesis del privilegio epistémico. Luego presentaré el programa para una objetividad fuerte de Harding, y la interrelación entre objetividad —norma científica y epistemológica— y diversidad —norma social y política—. En la discusión se introducirán argumentos a favor de la importancia de considerar los conceptos presentados anteriormente dentro del contexto de las disciplinas abstractas como la física. Con ese fin, se considerarán dos dimensiones del problema: por un lado, la organización cultural y social de la ciencia y, por otro lado, las prácticas de producción de conocimiento.
    Materias Unesco
    72 Filosofía
    Palabras Clave
    Social location
    Production of knowledge
    Departamento
    Departamento de Filosofía (Filosofía, Lógica y Filosofía de la Ciencia, Teoría e Historia de la Educación, Filosofía Moral, Estética y Teoría de las Artes)
    Idioma
    eng
    URI
    http://uvadoc.uva.es/handle/10324/45684
    Derechos
    openAccess
    Aparece en las colecciones
    • Trabajos Fin de Máster UVa [7003]
    Mostrar registro completo
    Arquivos deste item
    Nombre:
    TFM_F_2020_9.pdf
    Tamaño:
    92.77Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    Visualizar/Abrir
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExceto quando indicado o contrário, a licença deste item é descrito como Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10