• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:http://uvadoc.uva.es/handle/10324/45942

    Título
    Propuesta de intervención educativa intercultural para una mejor inclusión de la etnia Huichol en la Universidad de Guadalajara (México)
    Autor
    Cardona Raygoza, Yazmin Berenice
    Director o Tutor
    Fernández Malanda, María Dolores
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y LetrasAutoridad UVA
    Año del Documento
    2020
    Titulación
    Máster en Cooperación Internacional para el Desarrollo
    Abstract
    El presente trabajo expone una síntesis del contexto de marginación de la cultura indígena de México en concreto del Estado de Jalisco. Desde un enfoque educativo-social pretende atender la necesidad de enseñanza educativa de nivel superior a jóvenes indígenas con el fin de profesionalizarles para mejorar sus oportunidades de empleabilidad y con ello, puedan alcanzar una mejor calidad de vida que contribuya al desarrollo sustentable de sus comunidades nativas. Considerando la interrelación existente entre los principales pueblos indígenas (los huicholes, los nahuas y los cocas) originarios de este estado, se toma como representación al pueblo Huichol para profundizar en la educación propia, conocer su cosmovisión, costumbres, tradiciones, etc. con el fin de incluirlos en el proyecto y evitar una educación impositiva. Es una propuesta de inclusión social para la Universidad de Guadalajara (UDG), para que sea implementada por el Programa de Apoyo Académico a Estudiantes Indígenas (PAAEI) que contribuyan al fortalecimiento a la Unidad de Apoyo a Comunidades Indígenas de esta red universitaria. En colaboración del Gobierno y la entidad no lucrativa INDESO pretende lograr los objetivos del proyecto.
     
    This paper presents a synthesis of the context of marginalization of indigenous culture of Mexico, specifically in the State of Jalisco. From an educational-social approach, it aims to address the need for higher education in young indigenous people in order to professionalize them to improve their of employment opportunities and thus achieve a better quality of life that contributes to sustainable development of their native communities. Considering the existent interrelationship between the main indigenous peoples (the Huichols, the Nahuas and the Cocas) originating in this state, the Huichol people are taken as representatives to deepen their own education, to know their worldview, customs, traditions, etc. in order to include them in the project and to avoid a tax-based education. It is a proposal of social inclusion for the University of Guadalajara (UDG), and is implemented by the Program of Academic Support to Indigenous Students (PAAEI) that contribute to the strengthening of the Unit of Support to Indigenous Communities of this university network. In collaboration with the Government and the non-profit organization INDESO, it aims to achieve the objectives established
    Materias Unesco
    2505 Geografía
    Palabras Clave
    Indígenas
    Inclusión
    Educación Superior
    Políticas Institucionales
    Indigenous
    Inclusion
    Higher Education
    Institutional policies
    Idioma
    spa
    URI
    http://uvadoc.uva.es/handle/10324/45942
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Máster UVa [7035]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFM_F_2020_15.pdf
    Tamaño:
    1.182Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10