• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/51179

    Título
    Pensamiento y música en el siglo XIX: Una aproximación a Schopenhauer, Wagner y Nietzsche
    Autor
    Santana Franganillo, Irene
    Director o Tutor
    Chillón Lorenzo, José ManuelAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y LetrasAutoridad UVA
    Año del Documento
    2021
    Titulación
    Grado en Filosofía
    Abstract
    El propósito de este trabajo es analizar la función que otorgan al arte, y en particular a la música, Schopenhauer, Wagner y Nietzsche y la relación existente entre los tres autores. Con el auge del Romanticismo se revalorizó el papel de la música, relegada hasta ese momento a un segundo plano. Schopenhauer fue uno de los primeros filósofos que concedió al arte, y en especial a la música, un papel elevado en su filosofía. Años después, Wagner incorporará sus ideas en la composición de sus dramas. Finalmente, Nietzsche, en sus primeras obras, asumirá las nociones de voluntad y representación de Schopenhauer y verá en el drama wagneriano la proyección de su modelo de música dionisiaca como elemento revitalizante de la cultura alemana del momento.
     
    The purpose of this paper is to analyze the function that Schopenhauer, Wagner and Nietzsche give to art, and in particular to music, and the relationship between the three authors. With the rise of Romanticism, the role of music –which until then had been moved to the background–, was revalued. Schopenhauer was one of the first philosophers to give art, and especially music, a high role in his philosophy. Years later, Wagner will incorporate his ideas into the composition of his dramas. Finally, Nietzsche, in his early works, will assume Schopenhauer's notions of will and representation and will see in the Wagnerian drama the projection of his model of Dionysian music as a revitalizing element of the German culture of the moment.
    Materias Unesco
    72 Filosofía
    Palabras Clave
    Schopenhauer
    Wagner
    Nietzsche
    dionisiaco
    música
    music
    Apollonian
    Dionysian
    dionisiaco
    Departamento
    Departamento de Filosofía (Filosofía, Lógica y Filosofía de la Ciencia, Teoría e Historia de la Educación, Filosofía Moral, Estética y Teoría de las Artes)
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/51179
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Grado UVa [31077]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFG_F_2021_233.pdf
    Tamaño:
    611.5Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10