• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/51384

    Título
    Enseñanza y praxis en Medicina. Pervivencias escolásticas, galénicas e hipocráticas en Castilla (ss. XVI-XVIII)
    Autor
    Escalada Moyano, Alfonso
    Director o Tutor
    Torremocha Hernández, MargaritaAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y LetrasAutoridad UVA
    Año del Documento
    2021
    Titulación
    Grado en Historia
    Abstract
    El presente trabajo es un intento de estudiar, mediante el análisis de la praxis y enseñanza de la medicina en Castilla durante la Edad Moderna (siglos XVI a XVIII), la pervivencia de mentalidades, teorías y prácticas médicas provenientes de épocas históricas anteriores, como son la medicina hipocrática, galénica y el galenismo medieval arabizado. También es objeto de estudio el método escolástico de enseñanza en la Universidad, su relación con las escuelas médicas señaladas y su propia pervivencia durante estas tres centurias. El resultado es una pugna entre este método y teorías médicas, hegemónicos en Castilla hasta bien entrado el Seiscientos, con la nueva medicina de los novatores surgida a la luz de nuevos descubrimientos anatómicos y fisiológicos que rebaten los conocimientos anteriores y para los que no sirve el método de enseñanza tradicional.
     
    The present work is an attempt to study, through the analysis of the praxis and teaching of medicine in Castile during the Modern Age (16th to 18th centuries), the survival of medical mentalities, theories and practices from previous historical times, such as Hippocratic and Galenic medicine, and Arabized medieval Galenism. The scholastic method of teaching at the University, its relationship with the indicated medical schools and its own survival during these three centuries is also an object of study. The result is a struggle between this method and medical theories, hegemonic in Castile until well into the 17th century, with the new medicine of the “novatores” emerged in the light of new anatomical and physiological discoveries that refute previous knowledge and for which the traditional teaching method does not work.
    Materias Unesco
    55 Historia
    Palabras Clave
    Hipócrates
    Galenismo
    Escolástica
    Castilla
    Edad Moderna
    Historia de la Medicina
    Hippocrates
    Galenism
    Scholasticism
    Castile
    Modern Age
    History of Medicine
    Departamento
    Departamento de Historia Moderna, Contemporánea y de América, Periodismo y Comunicación Audiovisual y Publicidad
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/51384
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Grado UVa [30857]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFG_F_2021_091.pdf
    Tamaño:
    1.282Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10