• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • SCIENTIFIC PRODUCTION
    • Departamentos
    • Dpto. Pedagogía
    • DEP54 - Artículos de revista
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • SCIENTIFIC PRODUCTION
    • Departamentos
    • Dpto. Pedagogía
    • DEP54 - Artículos de revista
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/55701

    Título
    El Departament d'Orientació en els Centres d'Ensenyament Secundari de la Comunitat Autònoma de Castella i Lleó
    Autor
    Cano González, RufinoAutoridad UVA Orcid
    Año del Documento
    2009
    Editorial
    Universitat Ramon Llull
    Descripción
    Producción Científica
    Documento Fuente
    Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport, Nº 23-24, 2009 (Ejemplar dedicado a: Psicopedagogia. Proportes de futur), págs. 89-100
    Abstract
    Els Departaments d’Orientació, com a estructures de suport i dinamització de les institucions educatives d’Ensenyament Secundari, troben la seva raó de ser en una sèrie de vessants o perspectives (normativolegislativa, teoricoprescriptiva i pràctica) de diferent caràcter, però complementàries entre elles, i en els seus corresponents referentes discursius (historicolegal, psicopedagògic i crític-refl exiu) sostinguts des de la base d’un sistema educatiu que planteja, a manera de compromís, el desenvolupament ple de l’acció orientadora i, alhora, educativa a través d’una millora objectiva de la qualitat de l’ensenyament i de l’aprenentatge, prestant especial atenció a cinc àrees d’intervenció fonamentals (encara que, per raons d’espai, solament em fi xaré en les tres primeres): a) Suport al procés d’ensenyamentaprenentatge; b) Suport al pla d’acció tutorial; c) Suport a l’orientació acadèmica i professional; d) Suport i atenció a la diversitat; e) Suport al desenvolupament personal i humà. A comentar aquestes qüestions, molt succintament, col·labora aquest article referit a una part del territori espanyol: la Comunitat Autònoma de Castella i Lleó.
     
    Los Departamentos de Orientación, como estructuras de apoyo y dinamización de las instituciones educativas de Enseñanza Secundaria, encuentran su razón de ser en una serie de vertientes o perspectivas (normativo-legislativa, teórico-prescriptiva y práctica) de distinto carácter pero complementarias entre sí, y en sus correspondientes referentes discursivos ( histórico-legal, psicopedagógico y crítico-refl exivo) apoyados desde la base de un sistema educativo que plantea, a modo de compromiso, el desarrollo pleno de la acción orientadora y, a la vez, educativa a través de una mejora objetiva de la calidad de la enseñanza y del aprendizaje, prestando especial atención a cinco áreas de intervención fundamentales (aunque, por razones de espacio, solamente me fi jaré en las tres primeras): a) Apoyo al proceso de enseñanza/aprendizaje; b) Apoyo al plan de acción tutorial; c) Apoyo a la orientación académica y profesional; d) Apoyo y atención a la diversidad; e) Apoyo al desarrollo personal y humano. A comentar estas cuestiones, muy sucintamente, colabora este artículo referido a una parte del territorio español: la Comunidad Autónoma de Castilla y León.
     
    Guidance Departments, as structures that give support and energize Secondary Education institutions, fi nd their sense in a series of sides or perspectives (regulatory-legislative, theoretical-prescriptive, and practical) of a different nature but complementary, and in their corresponding discursive referents (historical-legal, psychopedagogical, and critical-refl ective), with support from the basis of an educational system that regards the full development of guidance and also educational actions as a commitment, by objectively improving teaching and learning quality, giving special attention to fi ve fundamental intervention areas (due to space reasons, I will only focus on the fi rst three, though): (a) Support to the teaching/learning process; (b) Support to the tutorial action plan; (c) Support to academic and professional guidance; (d) Support and attention to diversity; (e) Support to personal and human development. To briefl y comment on these issues, does this article referring to a region in Spain, the Autonomous Community of Castile and León contribute.
    Materias (normalizadas)
    Orientación escolar
    Tutores y tutoría (Educación)
    Educación secundaria
    Educación - España - Castilla y León
    Orientación pedagógica
    Materias Unesco
    5312.04 Educación
    58 Pedagogía
    ISSN
    1138-3194
    Revisión por pares
    SI
    Version del Editor
    https://raco.cat/index.php/Aloma/article/view/129696
    Propietario de los Derechos
    © Universitat Ramon Llull
    Idioma
    cat
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/55701
    Tipo de versión
    info:eu-repo/semantics/publishedVersion
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • DEP54 - Artículos de revista [151]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    El-Departament-d-Orientacio-dels-Centres-d-Ensenyament-Secundari-de-la-Comunitat-Autonoma-de-Castella-i-Lleo.pdf
    Tamaño:
    664.9Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10