Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/55701
Título
El Departament d'Orientació en els Centres d'Ensenyament Secundari de la Comunitat Autònoma de Castella i Lleó
Autor
Año del Documento
2009
Editorial
Universitat Ramon Llull
Descripción
Producción Científica
Documento Fuente
Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport, Nº 23-24, 2009 (Ejemplar dedicado a: Psicopedagogia. Proportes de futur), págs. 89-100
Résumé
Els Departaments d’Orientació, com a estructures de suport i dinamització de les institucions educatives d’Ensenyament Secundari, troben la seva raó de ser en una sèrie de vessants o perspectives (normativolegislativa, teoricoprescriptiva i pràctica) de diferent caràcter, però complementàries entre elles, i en els seus corresponents referentes discursius (historicolegal, psicopedagògic i crític-refl exiu) sostinguts des de la base d’un sistema educatiu que planteja, a manera de compromís, el desenvolupament ple de l’acció orientadora i, alhora, educativa a través d’una millora objectiva de la qualitat de l’ensenyament i de l’aprenentatge, prestant especial atenció a cinc àrees d’intervenció fonamentals (encara que, per raons d’espai, solament em fi xaré en les tres primeres): a) Suport al procés d’ensenyamentaprenentatge; b) Suport al pla d’acció tutorial; c) Suport a l’orientació acadèmica i professional; d) Suport i atenció a la diversitat; e) Suport al desenvolupament personal i humà. A comentar aquestes qüestions, molt succintament, col·labora aquest article referit a una part del territori espanyol: la Comunitat Autònoma de Castella i Lleó. Los Departamentos de Orientación, como estructuras de apoyo y dinamización de las instituciones educativas de Enseñanza Secundaria, encuentran su razón de ser en una serie de vertientes o perspectivas (normativo-legislativa, teórico-prescriptiva y práctica) de distinto carácter pero complementarias entre sí, y en sus correspondientes referentes discursivos ( histórico-legal, psicopedagógico y crítico-refl exivo) apoyados desde la base de un sistema educativo que plantea, a modo de compromiso, el desarrollo pleno de la acción orientadora y, a la vez, educativa a través de una mejora objetiva de la calidad de la enseñanza y del aprendizaje, prestando especial atención a cinco áreas de intervención fundamentales (aunque, por razones de espacio, solamente me fi jaré en las tres primeras): a) Apoyo al proceso de enseñanza/aprendizaje; b) Apoyo al plan de acción tutorial; c) Apoyo a la orientación académica y profesional; d) Apoyo y atención a la diversidad; e) Apoyo al desarrollo personal y humano. A comentar estas cuestiones, muy sucintamente, colabora este artículo referido a una parte del territorio español: la Comunidad Autónoma de Castilla y León. Guidance Departments, as structures that give support and energize Secondary Education institutions, fi nd their sense in a series of sides or perspectives (regulatory-legislative, theoretical-prescriptive, and practical) of a different nature but complementary, and in their corresponding discursive referents (historical-legal, psychopedagogical, and critical-refl ective), with support from the basis of an educational system that regards the full development of guidance and also educational actions as a commitment, by objectively improving teaching and learning quality, giving special attention to fi ve fundamental intervention areas (due to space reasons, I will only focus on the fi rst three, though): (a) Support to the teaching/learning process; (b) Support to the tutorial action plan; (c) Support to academic and professional guidance; (d) Support and attention to diversity; (e) Support to personal and human development. To briefl y comment on these issues, does this article referring to a region in Spain, the Autonomous Community of Castile and León contribute.
Materias (normalizadas)
Orientación escolar
Tutores y tutoría (Educación)
Educación secundaria
Educación - España - Castilla y León
Orientación pedagógica
Materias Unesco
5312.04 Educación
58 Pedagogía
ISSN
1138-3194
Revisión por pares
SI
Version del Editor
Propietario de los Derechos
© Universitat Ramon Llull
Idioma
cat
Tipo de versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Derechos
openAccess
Aparece en las colecciones
Fichier(s) constituant ce document
Tamaño:
664.9Ko
Formato:
Adobe PDF
Excepté là où spécifié autrement, la license de ce document est décrite en tant que Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional