Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/58527
Título
Gothic Lesbianism in Joseph T. Sheridan Le Fanu’s Carmilla (1872), Daphne Du Maurier’s Rebecca (1938) and Sarah Waters’s Fingersmith (2002)
Director o Tutor
Año del Documento
2022
Titulación
Grado en Estudios Ingleses
Abstract
Gothic literature sets the ideal environment to represent sexual orientation and, specifically,
lesbianism in a period when homosexuality was transgressive, as is nineteenth- and
twentieth-century Britain. This dissertation examines the evolution in the representation of
the lesbian figure from the nineteenth to the twenty-first century. This study is based on the
analysis of the main female characters as lesbian figures in three British Gothic novels from
different periods: Carmilla (1872) by Sheridan Le Fanu, Rebecca (1938) by Daphne Du
Maurier and Fingersmith (2002) by Sarah Waters. The analysis takes as a primary reference
the literary Gothic tradition, Queer Theory and Lesbian Gothic. The conclusions show that
the lesbian figure of the twentieth-first century is represented with more confidence about
her sexual identity than those of the previous novels, but Gothic elements still reflect an
anxiety about it caused by social prejudice similar to the previous centuries. La literatura gótica crea el entorno ideal para representar la orientación sexual y, en
concreto, el lesbianismo en una época, como es la Gran Bretaña de los siglos XIX y XX, en
la que la homosexualidad tenía un carácter transgresor. Este trabajo estudia la evolución en
la representación del lesbianismo desde el siglo XIX hasta el XXI. Para ello, se analizan los
personajes femeninos principales en tres novelas góticas británicas de periodos diferentes:
Carmilla (1872), de Sheridan Le Fanu; Rebecca (1938), de Daphne Du Maurier; y
Fingersmith (2002), de Sarah Waters. El análisis toma como referencias metodológicas la
tradición gótica, la teoría queer y el subgénero gótico lésbico. Las conclusiones muestran
que la figura lesbiana del siglo XXI se muestra más segura de su identidad sexual, pero los
elementos góticos aún reflejan la ansiedad causada por los prejuicios sociales, de una forma
parecida a los siglos anteriores.
Materias Unesco
5701.11 Enseñanza de Lenguas
Palabras Clave
Lesbian Gothic
Lesbianism
British Gothic literature
Sexual identity
Queer Theory
Gótico lésbico
Lesbianismo
Literatura gótica británica
Identidad sexual
Teoría queer
Departamento
Departamento de Filología Inglesa
Idioma
eng
Derechos
openAccess
Collections
- Trabajos Fin de Grado UVa [29685]
Files in this item
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional