• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/62246

    Título
    Enseñanza bilingüe de las Ciencias de la Naturaleza a través de CLIL. Una planificación curricular para Educación Primaria
    Autor
    Olmo Mendizábal, Miriam Elena del
    Director o Tutor
    Sanz Trigueros, Francisco JavierAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Educación y Trabajo SocialAutoridad UVA
    Año del Documento
    2023
    Titulación
    Grado en Educación Primaria
    Abstract
    Este Trabajo Fin de Grado aborda la enseñanza bilingüe en España y profundiza sobre los principios del aprendizaje integrado de contenidos y lengua extranjera (CLIL), con el objetivo de justificar su implementación en las secciones bilingües de Educación Primaria. Se exploran también los principios y los beneficios de CLIL, y se señalan las claves del nuevo currículo de la disciplina no lingüística Natural Sciences y del papel de la experimentación en esta área. Son aspectos teóricos que sirven de base para la presentación de una propuesta didáctica para la impartición de Natural Sciences en lengua inglesa, con actividades dinámicas y visuales que fomenten el uso de recursos digitales y el trabajo en equipo. Se concluye con la importancia de CLIL y la planificación en el aula bilingüe de Educación Primaria.
     
    This Final Degree Paper deals with bilingual teaching in Spain and explores the principles of Content and Language Integrated Learning (CLIL), with the aim of justifying its implementation in bilingual sections of Primary Education. The principles and benefits of CLIL are also explored, and the keys to the new curriculum of the non-linguistic discipline Natural Sciences and the role of experimentation in this area are pointed out. These theoretical aspects serve as a basis for the presentation of a didactic proposal for teaching Natural Sciences in English, with dynamic and visual activities that encourage the use of digital resources and teamwork. It concludes with the importance of CLIL and planning in the bilingual classroom of Primary Education.
    Palabras Clave
    CLIL
    Ciencias de la Naturaleza
    Enseñanza bilingüe
    Departamento
    Departamento de Didáctica de la Lengua y Literatura
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/62246
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Grado UVa [30971]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFG-G6322.pdf
    Tamaño:
    925.5Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10