• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/62290

    Título
    La enseñanza de la música en niños con discapacidad auditiva en la etapa de Educación Primaria
    Autor
    Paniagua Estébanez, Alba
    Director o Tutor
    Castañeda Lucas, Verónica María del CarmenAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Educación y Trabajo SocialAutoridad UVA
    Año del Documento
    2023
    Titulación
    Grado en Educación Primaria
    Abstract
    Habitualmente es pensado que las personas con discapacidad auditiva no son capaces de aprender o disfrutar tanto de la música como aquellas que no padecen esta condición médica. Es por ello, que a través del presente Trabajo Fin de Grado se trata de acabar con este pensamiento, mediante una investigación sobre la discapacidad auditiva y las muy diversas herramientas y metodologías que a día de hoy los docentes tenemos a nuestro alcance para ofrecer a estos estudiantes una educación musical inclusiva y de calidad dentro del aula ordinaria, que les permita comprender la música y disfrutarla ya no solo en el aula, sino en su vida cotidiana. Además, se presenta una propuesta de intervención para comprobar la eficacia de los recursos y métodos previamente investigados con alumnos de diferente edad y grado de discapacidad, mostrando la importancia de ofrecer una enseñanza personalizada que se adapte al alumno y a su caso particular.
     
    It is usually thought that people with hearing impairment are not able to learn or enjoy music as much as those who do not suffer from this medical condition. That is why, through this Final Degree Project, we try to put an end to this thought, by means of a research on hearing impairment and the very diverse tools and methodologies that we teachers have at our disposal today to offer these students an inclusive and quality music education within the regular classroom, which allows them to understand music and enjoy it not only in the classroom, but also in their daily life. In addition, an intervention proposal is presented to test the effectiveness of the resources and methods previously investigated with students of different ages and degree of disability, showing the importance of offering personalized teaching that is adapted to the student and his or her particular case.
    Palabras Clave
    Educación musical
    Discapacidad auditiva
    Inclusión
    Departamento
    Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/62290
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Grado UVa [31257]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFG-G6324.pdf
    Tamaño:
    3.416Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10