Show simple item record

dc.contributor.advisorCerrillo Rubio, Lourdes 
dc.contributor.advisorCabañas Moreno, María Pilar
dc.contributor.authorYamada, Satoru
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Escuela de Doctorado 
dc.date.accessioned2023-11-03T09:26:59Z
dc.date.available2023-11-03T09:26:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/62625
dc.description.abstractThe thesis approaches the study of Luis Feito's work from the perspective of East Asian thought, tracing the traces left by the philosophy of Tao and Zen Buddhism in his work. It also questions and responds to the way in which the Spanish artist approached them in Paris through the work of two important Asian painters, Zao Wou Ki, of Chinese origin, and Sugai Kumi, of Japanese origin, as well as the Japanese calligraphic group Bokujinkai. Also the work of other Western artists, who had already absorbed Eastern philosophy, such as Kazimir Malévich and Mark Rothko. The Parisian environment in the 1950s and 1960s was very permeable to these new thoughts that were spreading and becoming popular. He also analyses the work of the Zen monk Shitao, entitled "Discourse on the painting of the monk Bitter Gourd", which was written in the 17th century and published in Spanish in 2012. For Luis Feito it became a bedside book of which he said it contained everything he had learned over time about East Asian painting and gesture. The methodology underpinning the bulk of this research has been phenomenological in nature, which in Husserl's words is a way of approaching the world. It has allowed us to tackle the specific study of the subject by considering the point of view of each of those involved, from artists to artists, studying all kinds of experiences, emotions, reasoning and perceptions, all conveniently contextualised in the corresponding artistic period. The texts and plastic creations of the creators involved in the research have been the objects of study. The great difficulty that the study manages to overcome is the lack of publications on the subject of Zen and Taoism in Spain, overcome with the use of primary and secondary sources in Chinese and Japanese. After the work carried out, there is a great final conclusion which leads to the affirmation that Luis Feito's intuitive character in his work was strengthened by his deepening in the thought of Zen and Tao, as well as by the artistic formalisation of this thought.en
dc.description.abstractLa tesis aborda el estudio de la obra de Luis Feito desde la perspectiva del pensamiento de Asia Oriental, rastreando los posos que la filosofía del tao y del budismo zen han dejado en su obra. Así mismo se interroga y responde al modo en que el artista español se aproximó a ellos en París a través de la obra de dos importantes pintores asiáticos, Zao Wou Ki, de origen chino, y Sugai Kumi, de origen japonés, así como del grupo caligráfico japonés Bokujinkai. También la obra de otros artstas occidentales, que ya habían absorbido la filosofía oriental, como Kazimir Malevich y Mark Rothko. El ambiente parisino en los años cincuenta y sesenta fue muy permeable a estos nuevos pensamientos que se estaban difundiendo y popularizando. Así mismo, se analiza la obra del monje zen Shitao, titulada Discurso acerca de la pintura del monje Calabaza amarga, que escrita en el siglo XVII, fue publicada en castellano en 2012. Para Luis Feito se convirtió en un libro de cabecera del que dijo que contenía todo lo que a lo largo del tiempo había aprendido de la pintura y el gesto de Asia Oriental. La metodología sobre la que se sustenta el grueso de esta investigación ha sido de carácter fenomenológico, que en palabras de Husserl resulta una forma de acercarse al mundo. Nos ha permitido afrontar el estudio específico del tema consideranto el punto de vista de cada uno de los involucrados, desde artistas a ponsadores, estudiando todo tipo de experiencias, emociones, razonamientos o percepciones, todo ello cntextualizado convenientemente en el periodo artístico correspondiente. Los textos y las creaciones plásticas de los creadores involucrados en la investigación han sido los objetos de estudio. La gran dificultad que el estudio logra superar es la falta de publicaciones sobre el tema del zen y el taoísmo en España, superadas con el manejo de fuentes primarias y secundarias en chino y japonés. Tras el trabajo realizado hay una gran conclusión final que lleva a afirmar que el carácter intuitivo de Luis Feito en su obra fue potenciado por su profundización en el pensamiento del zen y del tao, así como por la formalización artística de dicho pensamiento.es
dc.description.sponsorshipEscuela de Doctorado
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectFilosofía oriental
dc.subject.classificationLuis Feito
dc.subject.classificationOrientalismo
dc.subject.classificationZao Wou-Ki
dc.subject.classificationBokujin-kai
dc.titleEl orientalismo de Luis Feito, sobre sus bases del zen y las influencias taoístas.
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.date.updated2023-11-03T09:26:59Z
dc.description.degreeDoctorado en Patrimonio Cultural y Natural: Historia, Arte y Territorio
dc.identifier.doi10.35376/10324/62625
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.unesco5506.02 Historia del Arte


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record