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    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/66375

    Título
    Gender stereotypes in AI-generated images
    Otros títulos
    Estereotipos de género en imágenes generadas mediante inteligencia artificial
    Autor
    Melero Lázaro, MónicaAutoridad UVA Orcid
    García Ull, Francisco José
    Año del Documento
    2023
    Editorial
    EPI SL
    Documento Fuente
    Profesional De La información Information Professional, 32(5).
    Résumé
    This study explores workplace gender bias in images generated by DALL-E 2, an application for synthesising images based on artificial intelligence (AI). To do this, we used a stratified probability sampling method, dividing the sample into segments on the basis of 37 different professions or prompts, replicating the study by Farago, Eggum-Wilkens and Zhang (2020) on gender stereotypes in the workplace. The study involves two coders who manually input different professions into the image generator. DALL-E 2 generated 9 images for each query, and a sample of 666 images was collected, with a confidence level of 99% and a margin of error of 5%. Each image was subsequently evaluated using a 3-point Likert scale: 1, not stereotypical; 2, moderately stereotypical; and 3, strongly stereotypical. Our study found that the images generated replicate gender stereotypes in the workplace. The findings presented indicate that 21.6% of AI-generated images depicting professionals exhibit full stereotypes of women, while 37.8% depict full stereotypes of men. While previous studies conducted with humans found that gender stereotypes in the workplace exist, our research shows that AI not only replicates this stereotyping, but reinforces and increases it. Consequently, while human research on gender bias indicates strong stereotyping in 35% of instances, AI exhibits strong stereotyping in 59.4% of cases. The results of this study emphasise the need for a diverse and inclusive AI development community to serve as the basis for a fairer and less biased AI.
    Materias (normalizadas)
    Inteligencia artificial
    Estereotipos de género
    DALL-E
    Diferencias de género
    Materias Unesco
    1203.04 Inteligencia Artificial
    5206.09 Sexo
    Palabras Clave
    Artificial intelligence
    Open AI
    Synthetic images
    Gender stereotypes
    Sex biases
    Professions
    ISSN
    1699-2407
    Revisión por pares
    SI
    DOI
    10.3145/epi.2023.sep.05
    Patrocinador
    Poyecto “Flujos de desinformación, polarización y crisis de la intermediación mediática (Disflows) (PID2020-113574RB-I00)”, financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación de España.
    Version del Editor
    https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/87305
    Propietario de los Derechos
    © Los autores
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/66375
    Tipo de versión
    info:eu-repo/semantics/publishedVersion
    Derechos
    openAccess
    Aparece en las colecciones
    • OCENDI - Artículos de revistas [18]
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    Fichier(s) constituant ce document
    Nombre:
    Gender stereotypes in AI-generated.pdf
    Tamaño:
    2.943Mo
    Formato:
    Adobe PDF
    Descripción:
    Gender stereotypes in AI-generated images
    Thumbnail
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    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcepté là où spécifié autrement, la license de ce document est décrite en tant que Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

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